Sunday, March 27, 2011

Berita utk Wanita...

Assalamualaikum...

Sedutan Fadhilat dari Bayan Masturat oleh Maulana Syed Ahmad Khan, Pakistan. Berita-berita gembira utk para wanita.

1. Seorang wanita SOLEHAH, lebih baik drpd 1000 orang wali dan daripada 70 orang lelaki yang soleh.

2. Seorang wanita yg JAHAT adalah lebih BURUK drpd 1000 orang lelaki yg JAHAT.

Isteri dan suami.

3. Isteri yg melihat suami dgn KASIH SAYANG dan suami pula melihat isteri dgn kasih sayang, Allah s.w.t akan pandang dgn penuh RAHMAT.

4. Wanita yg menyebabkan suaminya KELUAR di JALAN ALLAH s.w.t dan kemudian MENJAGA rumahtangganya, akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya dan jadi KETUA kpd 70,000 malaikat dan bidadari. Wanita itu akan DIMANDIKAN dlm syurga lalu menunggu suaminya sambil menaiki kuda yg dibuat dari permata Yaqut.

5. Apabila suami pulang ke rumah dlm keadaan LETIH dan isteri layan suami dgn BAIK, isteri akan mendapat pahala JIHAD.

6. Seorang isteri yg habiskan malamnya dgn TIDUR YG TIDAK SELESA kerana menjaga yg SAKIT dpt pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

7. Wanita yg MENJAGA SOLAT, PUASA dan TAAT PD SUAMI, Allah s.w.t mengizinkannya memasuki syurga dari mana² pintu yg ia kehendaki.

8. Seorang isteri yg menyambut baik kedatangan suaminya yg dalam keadaan MARAH, Allah s.w.t beri padanya setengah pahala jihad.

9. Jika suami mengajar satu masalah agama pada isterinya dia akan dapat pahala 80 tahun ibadat.

10. Kalau isteri layan suami tanpa khianat dapat pahala 12 tahun solat.

11. Wanita yg picit suami tanpa disuruh dapat pahala 7 tola emas manakala isteri yg picit suami bila disuruh akan dapat pahala 7 tola perak.

12. Wanita yg meninggal dunia dgn dapat keredhaan suaminya, dia akan masuk syurga.

13. Mengenai layanan terhadap suami, Rasulullah s.a.w bersabda kepada anaknya Fatimah yg bermaksud : "Mana² wanita yg melayani suaminya, meminyakkan rambut suaminya, menyikat janggutnya, menggunting misainya, memotong kukunya, maka di akhirat dia diberi minum oleh Allah daripada air syurga dan dia diringankan seksaan ketika sakratul maut (dekat hendak mati), dalam kubur dia perolehi taman² seperti taman syurga dan namanya dicatat sebagai orang yg terlepas daripada seksa neraka dan selamat melintsi Titian Sirat tanpa menempuh kesusahan".

Wanita dan kerja rumahnya.

14. Wanita yg menguli tepung dgn 'Bismillah', Allah s.w.t akan BERKATkan rezekinya. Allah s.w.t berkati dalam rezeki bila seorang wanita memasak dgn zikir Bismillah.

15. Wanita yg MENYAPU LANTAI dgn berzikir dpt pahala seperti menyapu lantai Baitullah. Seorang wanita yg membersihkan rumahnya dgn berzikir se-olah² dia membersih Kaabah.

16. Wanita yg memerah susu binatang dgn BACAAN 'Bismillah', DIDOAKAN oleh binatang itu dgn doa keberkatan.

Wanita dan aurat.

17. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah s.w.t di akhirat tetapi Allah s.w.t sendiri akan datang pada wanita yg MEMBERATI AURATNYA iaitu yg memakai purdah di dunia ini dengan istiqomah (tetap).

18. Allah s.w.t AKAN MELAKNANTI WANITA YG SENGAJA MENDEDAHKAN AURATNYA KPD LELAKI YG BUKAN MUHRIMNYA.

19. KEPADA WANITA YG TIDAK TUTUP AURAT, ALLAH s.w.t BERFIRMAN : "HIDUPLAH DENGAN APA YANG KAU SUKA".

20. Dua orang yg bersolat tidak naik melebihi kepalanya ialah seorang hamba yg tidak patuh kpd tuannya dan seorang isteri tidak taat pada suaminya.

Wanita dan anaknya.

21. Nabi s.a.w bersabda maksudnya : "Seorang wanita yg redha mengandung bayi hasil perhubungan dgn suaminya yg sah dan suaminya pula redha pula kepadanya, maka Allah akan memberi ganjaran pahala sepertimana pahala puasa fi-sabilillah. Bila dia merasa sakit ketika akan melahirkan anak, maka Allah tambah lagi pahala yg tidak terkira oleh manusia oleh kerana terlalu banyaknya. Bila telah melahirkan anak dan dia menyusu dgn susunya sendiri, maka setiap seteguk susunya, Allah s.w.t berikan satu kebajikan. Bila dia semalaman tidak tidur kerana mengawasi (menjaga) anaknya yg sekejap-kejap menangis, sakit dan sebagainya, maka Allah beri lagi pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dalam fi-sabilillah dengan ikhlas". (HR Hassan bin Sofwan, At Tabrani, Ibnu Asakir)
  • Apabila seorang wanita yg melahirkan anak dan dia mati maka dia dikira sebagai mati syahid. 
  •  Sekiranya wanita itu meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira MATI SYAHID.
  • Selepas seorang wanita melahirkan anak, Allah s.w.t sediakan pahala 70 tahun sembahyang dan puasa setiap kesakitan melahirkan anak itu, Allah s.w.t memberi pahala haji mabrur.
  • Malam hari dia beribadat dan siang hari dia berpuasa bagi seorang wanita yg mengandung.
  • Dua rakaat solat drpd wanita HAMIL lebih baik drpd 80 rakaat solat wanita yg tidak HAMIL.
  • Wanita yg beri SUSU kpd ANAKnya drpd buah dadanya akan mendapat satu PAHALA daripada tiap² titik SUSU yg diberikannya.
  • Wanita yg TIDAK CUKUP TIDUR pd malam hari kerana menjaga anak yg sakit akan diampun oleh Allah s.w.t akan SELURUH DOSANYA dan bila dia HIBURkan hati anaknya Allah s.w.t memberinya 12 tahun pahala ibadat.
  • Wanita yg BERSALIN akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap KESAKITAN pada satu uratnya Allah s.w.t akan beri satu pahala haji.
  • Apabila seorang wanita yg menyusukan anaknya yg menangis di waktu malam dgn SABAR, dia dapat pahala satu tahun sembahyang dan puasa.
  • Kalau wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh 2 suku tahun maka malaikat di langit datang bawa khabar gembira bahawa syurga wajib bagi kamu. 
  • Pahala bg wanita HAMIL seperti berpuasa pd siang hari dan seperti beribadat pd malam hari.
- Catatan : Kun Musafir Maya -

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar