Tuesday, March 15, 2011

SD - Ilmu & Zikir (3:6)

Assalamualaikum....

Penjelasan Maulana In'aamul Hasan mengenai 6 SIFAT DAKWAH. Sifat dakwah yg ketiga ialah ILMU DAN ZIKIR (3:6).

Beliau berkata : "SETIAP SESUATU ADA ZAHIR DAN BATINNYA. Zahir zikir ialah kita menyebut tasbih atau zikir itu sedangkan batinnya ialah kita memberi tumpuan kpd apa yg kita zikirkan. Begitulah juga ta'alim ialah kita baca drpd kitab sedangkan batinnya ialah kita DUDUK dgn mendapat KESAN drpd APA YANG DITULIS dan DIBACAKAN drpd kitab tersebut".

Beliau berkata : "Lebih banyak ilmu fadhail diperolehi akan lebih banyaklah AMALAN YANG DIREDHAI oleh Allah s.w.t dapat DILAKUKAN. Hujan tidak mendatangkan kesan kepada batu tetapi kepada tanah. HATI LEBIH KERAS DARIPADA BATU. Hati akan menjadi lembut dengan men-yebut² nama Allah s.w.t dan kemudiannya ia akan terkesan dengan cerita² mengenai syurga dan neraka. Untuk melembutkan hati, maka berzikir dengan nama² Allah s.w.t dan selalu bertasbih. (Mengenai HATI, adalah penting belajar NAFI dan ISBAT - MENOLAK dan MEMPERKUKUH, yakni keyakinan bahawa ALLAH S.W.T SAHAJALAH YANG MAHA BERKUASA MELAKUKAN SESUATU, DAN MAKHLUK TIDAK BOLEH BUAT APA² TANPA IZIN-NYA).

Beliau berkata : "Dgn ta'alim, nur (cahaya) akan menerpa masuk ke dalam hati dan melalui mujahadah, nur itu akan mantap. Ta'alim adalah NUR DAKWAH. Kebolehan NUR itu menerpa masuk TIDAK DAPAT DIPEROLEHI SECARA SAMBIL LEWA DAN KESELESAAN".

Beliau berkata : "Ilmu Fadhail berhubungkait dengan imaniat (keimanan). Pada hari ini kita TIDAK MENYEDARI akan TANDA² atau NILAInya. SETIAP SESUATU, KITA MENGETAHUINYA, TETAPI BUKAN DGN AMALAN² AGAMA. Perkara yg paling utama mengenai zikir ialah LAA-ILA-HA-ILLALLAH tetapi kita langsung TIDAK TAHU APAKAH YANG AKAN KITA PEROLEHI DARIPADA ALLAH S.W.T. Jika seluruh dunia padat dgn emas, ia tidak boleh menyelamatkan seseorang itu drpd azab neraka, tetapi dgn menyebut kalimah ini seikhlas hati, ianya dapat menyelamatkan seseorang itu daripada azab api neraka".

Beliau berkata : " Jika amalan² ijtima-i (secara ber-ramai²) dan infradi (secara sendirian) dilakukan disertai dgn zikrullah dan yakin dgn janji² Allah s.w.t, maka nur (cahaya) akan terbentuk di dalam diri kita".

Katanya : "Zikir hendaklah dilakukan secara tetap dan berterusan. Lebih tetap kita melakukannya, lebih tinggilah penumpuan (tawajjuh) yg akan kita berikan kpd Allah s.w.t. Lebih besar tumpuan yg kita berikan kpd Allah s.w.t, maka lebih banyaklah FIKIR dan BIMBANG kita terhadap hukum² Allah s.w.t. SEBANYAK MANA FIKIR YG DIBUAT, SEBANYAK ITULAH KEBENARAN DAN KESEMPURNAAN AKAN DIPEROLEHI".

Sifat Dakwah yg seterusnya : KALIMAH(1:6), SOLAT(2:6), IKRAM MUSLIMIN(4:6), NIAT YANG IKHLAS(5:6), MELAPANGKAN MASA(6:6)

Dinukil kembali utk peringatan diri sendiri dan untuk semua yg ingin memahami kerja DAKWAH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar