Sunday, March 20, 2011

Dialog Nabi s.a.w dgn Iblis

Assalamualaikum....

DIALOG PERBUALAN ANTARA RASULULLAH s.a.w DAN IBLIS

 Rasulullah :  Berapa kehendak yg pernah engkau minta kepada Tuhanmu?
 Iblis :  10 macam
 Rasulullah :  Apa saja itu wahai makhluk terkutuk?
 Iblis :  : Saya meminta-Nya agar saya boleh berserikat dengan anak cucu Adam dalam harta kekayaan dan anak² mereka. Akhirnya Tuhan mengizinkanku berserikat dlm kelompok mereka. Itulah maksud firman Allah:
'Dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak² dan beri janjilah mereka. Dan tidak ada yg dijanjikan oleh syaitan kepada mereka melainkan tipuan belaka' - al-Isra', ayat 64.
  • Setiap harta yang tidak dikeluarkan zakatnya, maka saya ikut memakannya.
  • Saya juga ikut makan MAKANAN YG BERCAMPUR RIBA dan HARAM serta segala harta yg tidak dimohonkan perlindungan kpd Allah dari syaitan yg terkutuk.
  • Setiap orang yg tidak memohon perlindungan kpd Allah dari syaitan ketika bersetubuh dgn isterinya, maka syaitan akan ikut bersetubuh. Akhirnya melahirkan anak yg mendengar dan taat kepadaku.
  • Begitu pula orang yg naik kenderaan dengan maksud mencari penghasilan yg tidak dihalalkan, maka saya adalah temannya.
Itulah maksud firman Allah: 'Dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki.' - al Isra', ayat 64.

Permohonan Iblis kpd Allah s.w.t.
  • Saya memohon kpd-Nya agar saya punya rumah, maka RUMAHKU adalah KAMAR MANDI.
  • Saya memohon agar saya punya masjid, akhirnya PASAR menjadi MASJIDKU.
  • Saya memohon agar saya punya Al-Qur'an, maka SYAIR adalah Al-QUR'ANKU.
  • Saya memohon agar saya punya azan, maka TEROMPET adalah PANGGILAN AZANKU.
  • Saya memohon kepada-Nya agar saya punya tempat tidur, maka ORANG² MABUK adalah TEMPAT TIDURKU.
  • Saya memohon agar saya memiliki teman² yg menolongku, maka kelompok al-Qadariyyah menjadi teman² yg membantuku.
  • Dan saya memohon agar saya memiliki teman² dekat, maka orang² yg MENGINFAKKAN HARTA KEKAYAANNYA utk KEMAKSIATAN adalah TEMAN DEKATKU.
Syaitan kemudian membaca firman Allah : 'Sesungguhnya pemboros² itu adalah saudara² syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya' - al-Isra', ayat 27.

 Rasulullah :  Andaikan tidak setiap apa yg engkau ucapkan itu disokong oleh ayat² dari Kitab Allah tentu aku tidak akan membenarkanmu.

 Iblis :  Wahai Muhammad, saya memohon kepada Allah agar saya boleh melihat anak cucu Adam, sementara mereka tidak boleh melihatku. Kemudian Allah menjadikan aku boleh mengalir melalui peredaran darah mereka. Diriku boleh berjalan ke mana pun sesuai kemahuan diriku dan cara bagaimana pun. Kalau saya mahu dalam sesaat pun boleh. Kemudian Allah berfirman kepadaku, 'Engkau boleh melakukan apa saja yg kau minta'. Akhirnya saya merasa senang dan bangga sampai hari Kiamat. Sesungguhnya orang yg mengikutiku lebih banyak daripada orang yg mengikutimu. Sebahagian besar anak cucu Adam akan mengikutiku sampai hari Kiamat.

Anak² Iblis.
  • Saya memiliki anak yg saya beri nama ATAMAH. Ia akan kencing di telinga seorang hamba ketika ia tidur meninggalkan solat Atamah (Isya'). Andaikan tidak kerananya tentu manusia tidak akan tidur lebih dahulu sebelum menjalankan solat.
  • Saya juga punya anak yg saya beri nama MUTAQADHI. Apabila ada seorang hamba melakukan ketaatan (ibadah) dgn rahsia dan ingin menutupinya, maka anak saya tersebut sentiasa membatalkannya dan dipamerkan di tengah² manusia, sehingga semua manusia tahu. Akhirnya Allah membatalkan 99 dari 100 pahalanya. Sehingga yg tersisa hanya satu pahala. Sebab setiap ketaatan yg dilakukan secara rahsia akan diberi seratus pahala.
  • Saya punya anak lagi yg bernama KUHYAL, di mana ia bertugas mengusapi celak mata semua orang yg sedang berada di majlis pengajian dan ketika khatib sedang berkhutbah. Sehingga mereka tergantuk dan akhirnya tidur, tidak boleh mendengarkan apa yg dibicarakan para ulama. Mereka yang tertidur (dlm majlis pengajian agama) tidak akan ditulis pahala sedikit pun untuk selamanya. Setiap kali ada perempuan keluar mesti ada syaitan yg duduk di pinggulnya, ada pula yg duduk di daging yg mengelilingi kukunya. Di mana mereka akan menghiasi kpd orang² yg melihatnya. Kedua syaitan itu kemudian berkata kepadanya, "Keluarkan tanganmu". Akhirnya ia mengeluarkan tangannya, kemudian kukunya tampak, lalu kelihatan nodanya.
  • Wahai Muhammad, sebenarnya saya tidak boleh MENYESATKAN sedikit pun. Akan tetapi saya hanya MENGGANGGU dan MENGHIASI.
  • Andaikan saya memiliki hak dan kemampuan untuk menyesatkan, tentu saya tidak membiarkan segelintir manusia pun di muka bumi ini yang masih sempat mengucapkan 2 kalimah syahadat, 'Tidak Ada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Utusan-Nya'. Tidak akan ada lagi orang yg solat dan berpuasa.
  • Sebagaimana engkau wahai Muhammad, tidak berhak untuk memberikan HIDAYAH sedikit pun kepada sesiapa saja. Akan tetapi engkau adalah seorang UTUSAN dan PENYAMPAI AMANAT dari Tuhan. Andaikan engkau memiliki hak dan kemampuan untuk memberi hidayah, tentu engkau tidak akan membiarkan segelintir orang kafir pun di muka bumi ini. Engkau hanyalah sebagai argumentasi (hujjah) Tuhan terhadap makhluk-Nya. Sementara saya hanyalah menjadi sebab celakanya orang yg sebelumnya sudah dicop oleh Allah menjadi orang celaka. Orang yg bahagia dan beruntung adalah orang yg dijadikan bahagia oleh Allah sejak dalam perut ibunya, sedangkan orang yg celaka adalah orang yg dijadikan celaka oleh Allah sejak dalam perut ibunya.
 Rasulullah :  'Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka sentiasa berselisih pendapat. Kecuali orang² yg diberi rahmat oleh Tuhanmu' - Hud, ayat 118-119.
'Dan adalah ketetapan Allah itu suatu ketetapan yg pasti  berlaku' - al- Ahzab, 38.

Wahai Abu Murrah (iblis), apakah engkau masih mungkin bertaubat dan kembali kpd Allah, sementara saya akan menjaminmu masuk syurga?

 Iblis :   Wahai Rasulullah, ketentuan telah memutuskan dan Qalam pun telah kering dgn apa yg terjadi seperti ini hingga hari kiamat nanti. Maka Mahasuci Tuhan Yang telah menjadikanmu sebagai tuan para Nabi dan khatib para penduduk syurga. Dia telah memilih dan mengkhususkan dirimu. Sementara Dia telah menjadikan saya sebagai tuan orang² yg celaka dan khatib para penduduk neraka. Saya adalah makhluk yg celaka lagi terusir. Ini adalah AKHIR dari apa yg saya beritahukan kepadamu dan saya mengatakan SEJUJURnya.

Perhatikanlah dalam kehidupan seharian kita.....

- Catatan : Kun Musafir Maya -

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar