Wednesday, March 16, 2011

Datangkan Agama Dlm Diri

Assalamualaikum...

Kejayaan yg sebenar ada dalam agama. "Aa aa" itu artikel yg sebelum ni. Sy, awk, dia dan mereka semuanya adalah manusia. Itu kesamaan nama pd makhluk ciptaan Allah s.wt. Sebab apa? Sebab kita diciptakan oleh Allah s.w.t. Tiada manusia yg mencipta manusia. Semuanya Allah s.w.t. Hakikatnya, manusia yg mengubah bentuk ciptaan Allah s.w.t yg asal menjadi kpd bentuk yg lain, yg dikenali sebagai 'barang/benda'. Misalnya kertas dijadikan dari pokok², maka ubahan dari pokok itu jadilah satu 'benda' lain iaitu kertas. Walaupun manusia yg membuat kertas tapi hakikatnya lagi, Allah-lah yg memberi pengetahuan kpdnya utk membuat kertas itu. Allah-lah segala-galanya.

Apabila dikatakan benda, maka ada lah benda 'baru' dan benda 'lama', benda 'buruk', benda yg dihina disebabkan 'keburukannya', benda yg dipuji disebabkan 'kebaruannya / kehebatannya / keupayaannya' dan pelbagai gaya gelaran lagi yg ada. Begitulah juga dgn manusia tetapi panggilannya berbeza, misalnya benda baru ~ manusia baru / orang baru / orang muda dan benda lama ~ manusia lama / orang lama / orang tua. Itu misalan sahaja dan kita sering juga terdengar kata-kata seperti 'biasalah, orang baru, baru belajar'. Jgn lanjutkan fikiran lagi... Kita dilahirkan dlm Islam tetapi masa dilahirkan itu kita belum tahu apa² tentang agama dan tentang apa saja. Kosong. Tiada apa². Tidak tahu apa².

Sahabat Nabi s.a.w, Saidina Umar r.hu telah berkata "Sesungguhnya kami adalah SE-BURUK², SE-HINA² manusia" dan juga berkata "Allah s.w.t telah menjadikan SE-MULIA² manusia di dunia ini adalah KERANA AGAMA". Lagi "Jika kami memilih jalan selain dari jalan yg Allah s.w.t muliakan kami dlm Islam maka pasti kami TIDAK AKAN DAPAT KEJAYAAN bahkan kami akan dapat KEHINAAN". Inilah antara kata² sahabat nabi s.a.w yg ber-ada pd tahap keimanan yg tinggi. Manusia itu menjadi mulia kerana agama bukannya kerana yg selain dari agama. Bukannya mulia kerana hartanya, atau pangkatnya, atau kedudukannya atau kepandaiannya atau apa lagi selain dari agama. Orang yg tiada agama, juga pandai, juga ada harta, juga berpangkat tetapi utk menjadi mulia, hanya agama yg boleh membawa manusia kpd kemuliaan di sisi Allah s.w.t. Sebab? Sebab Islam itu adalah agama Allah s.w.t. Dan tiada siapa yg tahu samada manusia itu mulia atau tidak tetapi Saidina Umar r.hu mengatakan, Allah s.w.t yg menjadikan manusia itu mulia kerana agama

Bagaimanakah agama ini akan datang dlm kehidupan kita? Bagaimana agama ini akan datang dalam kehidupan seluruh manusia di muka bumi ini? Tidak lain dan tidak bukan ianya ialah hanya dgn membuat usaha agama. AGAMA TIDAK AKAN DAPAT DATANG MELALUI HARTA, KERAJAAN, PANGKAT ATAU SEMUA KEBENDAAN DI DUNIA INI. Agama hanya akan datang dgn usaha agama yg telah ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. BAGAIMANA AGAMA DATANG KPD KITA PADA HARI INI ADALAH DISEBABKAN USAHA NABI S.A.W YG BERDAKWAH. Macamana cara Nabi s.a.w sebarkan agama? Kenapa Nabi s.a.w melakukan dgn cara sedemikian? Itulah HANYA cara utk datangkan agama dlm kehidupan kita. Itulah HANYA cara terbaik utk dapatkan KESAN pd hati kita. Cara Nabi s.a.w. Cuba merasai apa yg Nabi s.a.w rasai ketika melakukan usaha dakwah.

Pada tika Nabi s.a.w mendapat kenabian, masa itu tidak ada apa² bahkan disekeliling ka'bah ada 360 berhala. Maka, Nabi s.a.w telah mulakan usaha. Nabi s.a.w teruskan usaha dan terus bersabar menghadapi segala rintangan dlm melaksanakan usaha ini. Nabi s.a.w teruskan usaha dan dlm masa yg sama nabi s.a.w menangis di hadapan Allah s.w.t dan Allah s.w.t telah menyediakan utk Nabi s.a.w golongan sahabat r.hum seramai 124,000 orang yg mana mereka adalah orang² yg mempunyai sifat anbia a.s.

Untuk agama datang ke dlm diri seluruh manusia, ianya tidak akan dapat datang melalui kerajaan, tidak akan datang melalui harta, emas, intan, berlian tetapi agama hanya akan datang melalui usaha Nabi s.a.w dan cara Nabi s.a.w. Allah s.w.t dlm satu masa kadang² menghantar 100 orang nabi² untuk menjalankan usaha agama di kalangan umat manusia. Bila ada nabi yg wafat, Allah s.w.t akan datangkan Nabi baru sebagai penganti, wafat lagi Allah s.w.t akan hantar yg ketiga, dan akan hantar yg ke empat, kelima. Para anbia a.s ini telah pergi DARI RUMAH KE RUMAH berjumpa dgn setiap orang yg tidak inginkan agama, membawa mereka kpd Allah s.w.t Pencipta mereka.

Nah.. Begitulah serba ringkas artikel 'Datangkan Agama Dlm Diri'. Kita tidak boleh bergantung sepenuhnya kpd teknologi yg ada pd zaman sekarang kerana kemusnahan itu boleh berlaku bila² masa sahaja. Misalnya kitab² yg dikarang pun boleh musnah, APA YG ADA DI DALAM KITAB HANYALAH MAKLUMAT, APA YG ADA DALAM ARTIKEL INI JUGA ADALAH MAKLUMAT. IILMU ITU TERDAPAT DI DALAM 'AMALAN AGAMA (lebih² lagi cara Nabi s.a.w dan sahabat² Nabi s.a.w)'. Internet juga boleh musnah dan byk lagi jika difikirkan. Kerisauan seperti inilah yg kita perlu fikir. Bagaimana nak datangkan agama ke dalam diri kita?

Sy tidaklah pandai, tetapi sy sampaikan (dgn rujukan) krn tanggungjawab sy sebagai umat Nabi s.a.w dan kongsikan bersama semuanya kerana Nabi s.a.w mengatakan "Sampaikan ayatku walaupun sepatah". Dan ini dapat kita fahami melalui kisah² sahabat Nabi s.a.w apakah maksud tersembunyi di dalam perintah itu. Apakah manfaat yg tersembunyi di dalam perintah "sampaikan ayatku walaupun sepatah?" Apa yg sy sampaikan di sini, telah juga disampaikan kpd sy dan telah berpesan oleh yg menyampaikan kpd sy "sampaikanlah kpd mereka di luar sana (di luar majlis ilmu)". Dan sy rasakan tidak adil bg sy utk tidak sampaikan pula. Masih ramai di luar alam maya ini yg lebih arif tentang ini semua, mereka lebih arif. TIADA SIAPA (MANUSIA PUN) YG DAPAT MEMBERI HIDAYAH KPD MANUSIA, HANYA ALLAH S.W.T YG MEMBERI HIDAYAH KPD MANUSIA. Sy kena usaha bagaimana mahu mendapatkan hidayah drpd Allah s.w.t. dan begitu juga dengan anda, pun kena usaha juga utk dapatkan hidayah drpd Allah s.w.t. InsyaAllah, sama-samalah kita usaha utk mendapatkan hidayah daripada-Nya.

"Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, Engkau berikanlah petunjuk dan taufik hidayah-Mu kepada aku, kaum keluargaku, sahabat²ku, dan seluruh umat di muka bumi ini, ya Allah."

Ingat...  Kena Usaha.... Usaha.... Usaha... Dan "sampaikanlah ayat (perkataan) Nabi s.a.w walaupun sepatah".. (- . -)

 - Nukilan : Kun Musafir Maya - 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar