Monday, March 14, 2011

SD - Solat (2:6)

Assalamualaikum....

Penjelasan Maulana In'aamul Hasan mengenai 6 SIFAT DAKWAH. Sifat dakwah yg kedua ialah SOLAT (2:6).

Beliau berkata : "Melalui SOLAT hubungan peribadatan (perhambaan) seseorang itu dapat diLURUSkan. Dengan zikrullah dan tasbih, tawajjuh (tumpuan) kpd Allah s.w.t dapat diKUKUHkan. Dakwah kpd Kalimah memperbaiki KEYAKINAN YANG SAHIH. Melalui IKRAM (memberikan sesuatu melebihi hak) dan KHIDMAT, MU'ASYARAT dan CARA HIDUP terhadap makhluk Allah s.w.t akan menjadi BETUL. Melalui ZIKIR dan SOLAT hubungan dengan KHALIQ terbina baik dan melalui IKRAM, hubungan dengan makhluk akan menjadi LURUS. Melalui KALIMAH dan YAKIN, hubungan di antara makhluk dan KHALIQ diperbaiki dan NILAI² AMAL dapat diketahui melalui halaqah² Ta'alim."

Satu ketika beliau berkata : "SOLAT adalah seumpama PINTU MASUK kepada AGAMA yg lengkap. Jikalau fardhu solat ditunaikan, Allah s.w.t mengurniakan peluang atau taufiq untuk mengamalkan keseluruhan AGAMA. Sangatlah penting menunaikan SOLAT dengan penuh pengabdian dan berUSAHAlah untuk menjadikannya suatu KEKUATAN. Terdapat di dalam Hadis Rasulullah s.a.w : "Solatlah sebagaimana kamu lihat aku solat". Maksudnya ialah melakukan SOLAT ZAHIR dan BATINnya secara yang dilakukan olehnya. Solat adalah KALIMAH YANG AMALI. KALIMAH ialah Iqrar kita untuk menyembah Allah s.w.t dan SOLATlah amaliahnya. Ulamak² telah menulis bahawa SOLAT ialah cara mencegah daripada mungkar secara berkesan bukannya negatif".

Satu ketika berbicara mengenai mengajak kepada solat beliau berkata : "Daripada kita MENGUTUK orang yang meninggalkan solat, sepatutnya mestilah ada rasa SIMPATI dan BERSIKAP (sangka) BAIK terhadapnya. Dia perlu cuba dibawa kepada KEWAJIBAN terhadap Allah s.w.t ini dengan KASIH SAYANG dan KEMESRAAN. Solat begitu berNILAI bahawa Allah s.w.t telah menganugerahkannya kepada Rasulullah s.a.w setelah adanya penghampiran yang paling dekat dan khusus dengan Allah s.w.t sewaktu mi'kraj. Sedang perintah² yg lain diberikan melalui perantaraan Jibrail 'alaihissalam".

Sifat Dakwah yg seterusnya : KALIMAH(1:6), ILMU DAN ZIKIR(3:6), IKRAM MUSLIMIN(4:6), NIAT YANG IKHLAS(5:6), MELAPANGKAN MASA(6:6)

Dinukil kembali utk peringatan diri sendiri dan untuk semua yg ingin memahami kerja DAKWAH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar