Tuesday, March 15, 2011

SD - Ikram Muslimin(4:6)

Assalamualaikum....

Penjelasan Maulana In'aamul Hasan mengenai 6 SIFAT DAKWAH. Sifat dakwah yg ke-empat ialah IKRAM MUSLIMIN (4:6).

Beliau berkata : "Makna IKRAM ialah memberikan sesuatu melebihi hak. Apabila memberi lebih drpd yg hak, barulah ia dikatakan IKRAM. Jika tidak ia hanyalah menunaikan hak. Penunaian hak adalah se-mata² melakukan tanggungjawab yg wajib, sedangkan ikram adalah sesuatu yg lebih drpd itu. Dgn berikram, penunaian hak menjadi mudah. Pd hari ini, kita tidak menunaikan hak, betapa pula ikram yg merupakan sesuatu yg lebih drpd itu dapat dilakukan?"

Kata beliau : "Zahir ikram ialah menunjukkan rasa kasih dan belas kpd makhluk, melindungi mereka drpd kesukaran² duniawi dan memberikan keselesaan kpd mereka. Ikram yg batin ialah memikiri dan risau utk menyelamatkan mereka drpd kesukaran dan musibah di akhirat. Usaha ini keseluruhannya ialah utk menanamkan ke dalam hati akan ikram yg zahir dan batinnya. Caranya ialah dgn menuruti syariah dan berusaha utk mendapatkan hakikatnya (batinnya) bermula drpd yg zahir sehingga mencapai batinnya".

Beliau berkata : "Memperbaiki AKHLAK akan membuka pintu² Islam kpd orang lain dan menjauhkan pertelingkahan sesama sendiri. Dgn ini ambil perhatian berat utk memperbaiki akhlak dan tunaikan hak".

Beliau berkata : "Masalah ikram sangatlah HALUS dan RAPUH. Sedikit sahaja kecacatan di dalamnya, menyebabkan pahala amalan² kita akan berpindah kpd orang lain. Pd hari kiamat seorang akan datang dgn amal² yg baik - solat, puasa dan segala sesuatu yg baik. Tetapi kerana dia MENGUMPAT dan MENCELA seseorang atau menafikan hak seseorang yg lain, AMAL² BAIKNYA INI AKAN DIBAHAGI²KAN KPD ORANG² TERSEBUT dan TIDAK ADA APA LAGI YG TINGGAL PADANYA. Dgn ini PERLULAH BERIKRAM UTK MELINDUNGI AMALAN² KITA. JANGAN SEORANG PUN DISAKITI atau DIHINA, malah DAKWAH hendaklah disampaikan dgn penuh hormat dan ikram".

Sifat Dakwah yg seterusnya : KALIMAH(1:6), SOLAT(2:6), ILMU DAN ZIKIR(3:6), NIAT YANG IKHLAS(5:6), MELAPANGKAN MASA(6:6)

Dinukil kembali utk peringatan diri sendiri dan untuk semua yg ingin memahami kerja DAKWAH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar