Monday, March 14, 2011

SD - Kalimah (1:6)

Assalamualaikum....

Penjelasan Maulana In'aamul Hasan mengenai 6 SIFAT DAKWAH. Sifat dakwah yg pertama ialah KALIMAH (1:6).

Beliau berkata : "Kalimah ini mengandungi satu cara hidup. Allah s.w.t telah meletakkan keberkatan dan nur-nur (cahaya-cahaya) di dalamnya. Kehidupan yang menuruti Kalimah dan Iman bermaksud untuk membawa Ibadat, Mu'asyarat (pergaulan masyarakat), Akhlak dan Mu'amalat selaras dengan perintah Allah s.w.t dan cara yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Iman diPERKUATKAN dengan Amalan dan akan menjadi LEMAH apabila TIDAK MENURUTI PERINTAH ALLAH s.w.t dan MELAKUKAN PERBUATAN DOSA".

Beliau berkata : "Zahir kalimah ialah memperbaiki lafaz² dan batinnya ialah memahami dan meyakininya di dalam hati. KALIMAH adalah KUNCI SYURGA dan yg lainnya adalah anak² mata kunci tersebut. Sebagai kunci syurga, betapakah ia dapat dicapai tanpa usaha? Pada hari ini iman kita terlalu LEMAH sehingga ia gagal menghalang kita daripada yg HARAM. USAHA keras perlu dilakukan agar HAKIKAT akan datang kepadanya".

Beliau berkata : "NYAWA kepada USAHA kita ialah PENGORBANAN dan KEIKHLASAN. Mestilah ada pengorbanan dan ia hanyalah untuk Allah s.w.t. Kemewahan, suka berselesa dan kepentingan diri janganlah ada di sana. Usaha kita ini adalah untuk setiap kelas dan negara dan bagi semua mereka itu. Kalimah adalah langkah yang pertama. Peringkat² Kalimah tidaklah terhad. Ia bermula daripada "TIDAK ADA YANG SELAYAKNYA DISEMBAH KECUALI ALLAH S.W.T" dan meningkat kepada puncaknya iaitu "TIDAK ADA SESUATU YANG MEWUJUDKAN MELAINKAN ALLAH S.W.T".

Sifat Dakwah yg seterusnya : SOLAT(2:6), ILMU DAN ZIKIR(3:6), IKRAM MUSLIMIN(4:6), NIAT YANG IKHLAS(5:6), MELAPANGKAN MASA(6:6)

Dinukil kembali utk peringatan diri sendiri dan untuk semua yg ingin memahami kerja DAKWAH

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar