Tuesday, March 15, 2011

SD - Niat Yg Ikhlas(5:6)

Assalamualaikum....

Penjelasan Maulana In'aamul Hasan mengenai 6 SIFAT DAKWAH. Sifat dakwah yg ke-lima ialah NIAT YG IKHLAS (5:6).

Beliau memberitahu "Ikhlas ialah melakukan amal utk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. Ia bukanlah didakwa-dakwi tetapi sesuatu yg mesti diperolehi. Mengenainya Allah tidak mewakilkan apa² kuasa pemutus kepada sesiapa pun. Pada hari kiamat Allah sendiri yg akan memutuskannya. Setiap orang mestilah BERFIKIR dan RISAU terhadapnya dan memperolehi keikhlasan ini sebelum dia mati".

Kata beliau : "Niat ikhlas adalah sesuatu yg mudah dan juga mudah tergugat (rapuh). Kerapuhannya mestilah sentiasa ada di dalam fikiran (risau mengenainya). Sedikit sahaja kealpaan akan tercabut drpdnya. Dgn berdasarkan kelemahan²mu, masukkanlah ke dlm fikiranmu ketika berdoa dan cubalah berusaha dgn sedaya upayamu. Kita akan berjaya jika niat yg ikhlas dan penerimaan didapati sebelum MAUT. Teruskan berusaha utk memperbaiki amal dan niat. Moga² dgn itu Allah menerima usaha kita".

Sekali ada perhimpunan sahabat² dari pada Amerika di Markaz, beliau mengalihkan tawajjuh mereka akan ke arah memperbaiki niat dan tawaduk, beliau menasihati : "Jikalau kamu hanya berniat untuk memperbaiki (meng'islah') orang lain, maka kamu akan alpa terhadap perbaikan diri kamu sendiri. Yg demikian, walaupun kerja nampak se-olah² maju, tetapi TIDAK ADA ROH atau JIWA di dalamnya. Jiwa atau nyawa usaha ini datang dgn ada rasa sikap tawaduk (merendah diri) dan rasa miskin diri (berkehendak)".(Petikan daripada ucapan yg ditulis oleh Mufti Muhammad Roshan ketika kedatangan rakan² seusaha dari amerika Oktober 25, 1990).

Pada masa ijtimak utk rakan² seusaha diseluruh dunia yg berlangsung di Markaz Kakrail, Bangladesh, beliau membuat taqrir (ucapan) tentang kepentingan dan keperluan keikhlasan :"Yang paling utama sekali ialah niat yg ikhlas. Ia perlu diperiksa selalu dan diambil fikir mengenainya (risau tentangnya) dan berusaha ke atasnya. Ikhlas ini adalah suatu perkara yg tidak boleh berasa berpuas hati dgnnya dan mestilah risau dan berusaha ke atasnya sehingga maut. Para sahabat r.a sentiasa risaukan diri mereka menjadi MUNAFIK. Ibn Abi Mulaikah (seorang tabii) r.a berkata : "Aku telah bertemu dengan 30 puluh orang sahabat² Nabi s.a.w dan semuanya takut dan bimbang akan kemunafikan yg mungkin ada di dalam diri mereka."

Maka kita tidak berhak utk ber-pada² dan yakin melakukan sesuatu dgn ikhlas. Keputusan mengenai keikhlasan dan kepentingan diri akan diberikan oleh Allah s.w.t. Tugas kita hanyalah sentiasa awas pada setiap masa supaya kepentingan diri sendiri tidak terbabit. Ber-pada² tentang ikhlas akan menjerumus kepada KERUGIAN. Suatu ketika, tatkala mengalihkan tawajjuh kpd ketinggian niat beliau berkata : "Seseorang itu mungkin melakukan usahanya sehingga tahap keupayaannya, tetapi dia perlulah berniat tinggi kerana Allah s.w.t bertindak menurut niatnya. Suatu perbuatan yg disertai dgn niat pada ketika² yg tertentu itu meninggikan ganjaran pahalanya."

Suatu ketika tatkala menerangkan bagi memperolehi 5 sifat keikhlasan di dalam amalan dakwah beliau berkata : "Jika kita membuat usaha ini dengan ikhlas, maka melalui dakwah ini, ibadat kita akan ada ROH (nyawa), muamalat kita diPERBAIKI, mu'asyarat kita akan menjadi BETUL, akhlak diPERTINGKATkan dan imaniat (keimanan) dapat diPERKUKUHkan. Ke-lima² perkara itu akan menjadi kuat. Muamalat akan dapat memberi gambaran kpd umum bahawa inilah jenis orang² yg telah melibatkan dirinya dalam usaha dakwah. Setiap ahli mestilah risau, APAKAH KE-LIMA² SIFAT INI ADA WUJUD DI DALAM DIRINYA ATAU TIDAK. Kemajuan seseorang itu berkadar dengan usaha gigih yg dilakukan olehnya. Usaha dakwah ini akan subur dengan sifat² dalaman, keikhlasan dan ketulusan (kemurnian jiwa) walaupun asbabnya kurang. Di jalan ini (dakwah), dengan melihat KEKURANGAN² dan KELEMAHAN² yg ada pada diri adalah satu²nya cara utk mencapai KESEMPURNAAN. Seseorang yg tidak melihat kpd kekurangannya tidak akan mencapai kesempurnaan".

Di dalam suatu majlis di mana terdapat orang² alim dan rakan² seusaha beliau berkata : "Kekuatan (jiwa) usaha dakwah ini terletak di dalam ikhlas dan istikhlas (hanya inilah sahaja yg perlu diTUMPUkan). Jika usaha ini dilakukan dengan ikhlas maka inilah asal kerjanya walaupun sedikit dan ikhlas ini ialah melakukannya utk mendapat KEREDHAAN Allah s.w.t. Selanjutnya, ikhlas hendaklah meresap masuk kpd setiap amal. Yg kedua ialah istikhlas yakni melibatkan diri dalam usaha ini sahaja - tidak menyimpang ke arah lain walaupun ditarik ke arahnya".

Dia yg dapat mengorbankan jazbab (semangat) nya dgn ikhlas dgn kehendak² Agama Allah s.w.t (takadha) akan dapat bantuan daripada-Nya. Jikalau seorang mengambil langkah bertentangan dgn khilaf tabiinya (kehendak²nya) lalu menyahut kehendak² Agama Allah s.w.t, PERTOLONGAN ALLAH S.W.T AKAN DATANG KEPADANYA berlawanan dgn khilaf zahirnya (bertentangan asbab). Jikalau kita memberi perhatian kpd kehendak² Agama, Allah s.w.t akan menyempurnakan keperluan kita drpd ghaibiah. Cara hidup yg diberikan oleh Allah s.w.t ialah Agama (dIin). Diin itu ialah amal semuanya. Ia bukanlah nama yg diberikan kepada perkataan tetapi kepada kerja (amal)."

Sifat Dakwah yg seterusnya : KALIMAH(1:6), SOLAT(2:6), ILMU DAN ZIKIR(3:6), IKRAM MUSLIMIN(4:6), MELAPANGKAN MASA(6:6)

Dinukil kembali utk peringatan diri sendiri dan untuk semua yg ingin memahami kerja DAKWAH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar