Tuesday, May 24, 2011

Mimpi Sahabat Nabi s.a.w

* Dimulai dengan nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang *
Assalamualaikum...

Dari Samurah bin Jundab r.a. katanya : Rasulullah s.a.w acapkali menanyakan kpd sahabat²nya: "Adakah seseorang di antara kamu yg bermimpi?" Lalu orang yg bermimpi itu menceritakan kpd Nabi s.a.w akan mimpinya. Pada suatu pagi, beliau bercerita bahawa pada malam tadi beliau bermimpi...

"Datang 2 orang dan mengajak beliau berjalan ber-sama². Kemudian aku berjalan ber-sama² dgn ke-dua² orang itu. Kami sampai kpd seorang laki² yg terbaring dan kebetulan seorang lagi berdiri memegang sebuah batu besar dan menjatuhkan batu besar itu di atas kepala orang yg sedang berbaring. Maka pecahlah kepalanya dan batu itu berguling tidak jauh dari situ. Orang yg menjatuhkan batu tadi mengejar batu itu dan diambilnya. Tetapi sebelum dia kembali, kepala orang yg pecah tadi sihat seperti biasa semula. Lalu diulanginya menjatuhkan batu itu sekali lagi sebagai yang diperbuatnya tadi..

Aku menanyakan kpd keduanya: "Subhanallah! Siapakah kedua orang itu (yg berbaring dan yg berdiri)?" Kata keduanya: "Berjalan terus!"

Lalu kami berjalan dan bertemu dgn seorang lelaki sedang tidur menelentang dan yg seorang lagi berdiri memegang satu senjata dari besi. Dia berdiri dari sebelah lelaki yg tidur itu, lalu dipotongnya dari rahangnya sampai ke lehernya dan dari hidung sampai ke lehernya dan dari matanya sampai ke lehernya sehingga putus. Kemudian itu, dia pindah ke sebelah yg lain dan diperbuatnya pula seperti perbuatan yg tadi. Tetapi sebelum dia selesai berbuat pada yg sebelah, luka yg sebelah tadi telah sihat kembali seperti semula. Diulanginya sekali lagi seperti yg diperbuatnya tadi.

Aku bertanya: "Subhanallah! Siapa kedua orang ini?" Kata keduanya: "Jalan terus!"

Lalu kami berjalan dan sampai kepada suatu bangunan serupa tungku api dan di situ kedengaran suara hiruk pikuk. Lalu kami tengok ke dalamnya, kebetulan di situ ada beberapa orang lelaki dan perempuan yg bertelanjang. Dari bawah mereka datang nyala api dan apabila kena nyala api mereka memekik.

Aku bertanya: "Siapakah orang ini?" Kata keduanya: "Jalan terus, jalan terus!"

Lalu kami berjalan dan bertemu dgn sebuah sungai yg berwarna merah seperti darah. Kebetulan dalam sungai itu ada seorang yg berenang, sedang di tepi sungai ada seorang lagi yg mengumpulkan di dekatnya batu yg banyak. Apabila orang yg berenang itu telah berenang agak seketika, dia datang kpd orang yg mengumpulkan batu dgn mengangakan mulut lalu dilemparkan batu ke mulut orang yg berenang itu. Kemudian dia berenang dan kembali kpd org yg mengumpulkan batu dgn mengangakan mulutnya, lalu dilemparkan pula batu ke mulutnya.

Aku bertanya: "Siapakah kedua orang ini?" Jawabnya: "Jalan terus, jalan terus!"

Kami terus berjalan dan bertemu dgn seorang lelaki yg sangat buruk mukanya, lebih buruk dari yg pernah engkau lihat. Di dekat orang itu ada api yg dinyalakannya dan dia berlari keliling api itu.

Aku bertanya: "Siapakah orang ini?" Jawabnya: "Jalan terus, jalan terus!"

Lalu kami berjalan terus dan bertemu dgn sebuah kebun yg menghijau dan di situ kelihatan cahaya kesuburan. Di tengah kebun itu kelihatan seorang lelaki yg tinggi, sehingga hampir kepalanya tidak kelihatan kerana tingginya. Dikeliling lelaki itu banyak anak² yg belum pernah kulihat sebanyak itu.

Aku bertanya: "Siapa lelaki itu dan siapa anak² itu?" Jawabnya: "Jalan terus, jalan terus!"

Lalu kami berjalan dan bertemu dgn sebuah kebun yg sangat lebar, belum pernah aku melihat kebun yg selebar dan sebagus itu.

Dikatakan kpdku: "Naiklah!" Lalu kami naik dan sampai ke sebuah kota yg bangunannya terbuat dari batu bata emas dan batu bata perak. Setelah sampai di pintu gerbang kota, kami suruh buka, lalu dibuka dan kami masuk ke dalamnya. Kami bertemu di situ dgn beberapa org yg sebahagian tubuhnya amat elok, lebih elok dari apa yg pernah engkau lihat, sedang sebahagian tubuhnya sangat buruk dan lebih buruk dari apa yg pernah engkau lihat. Kedua orang tadi menyuruh mereka pergi dan masuk ke dalam sebuah sungai. Kebetulan sungai itu sangat lebar, airnya mengalir dan berwarna putih bagai air susu. Lalu mereka pergi dan masuk ke dalam sungai. Kemudian mereka kembali kepada kami, sedang rupa yg buruk itu telah hilang dari mereka dan kerananya telah mempunyai rupa yang elok.

Dikatakan kepadaku: "Inilah syurga Adn dan di situ tempat engkau!" Lalu aku melihat ke atas, maka kelihatanlah sebuah istana sebagai awan putih. Kata keduanya kepadaku: "Inilah tempat engkau!" Aku mengatakan kepada keduanya: "Kiranya kamu diberkati Allah! Biarkanlah aku masuk ke dalamnya!" Jawabnya: "Sekarang belum boleh, tetapi engkau pasti masuk ke situ."

Aku mengatakan kepada keduanya: "Sesungguhnya aku telah melihat sejak tadi beberapa keajaiban dan apakah ertinya segala yg kulihat itu?" Jawabnya: "Akan kami terangkan kepada engkau erti semuanya".

Adapun yg mula² engkau temui, iaitu orang yg dipecah kepalanya dgn batu, itulah orang yg mempelajari Quran, kemudian dibuangnya saja (tidak bacanya) dan dia tidur meninggalkan sembahyang yg wajib.

Orang yg engkau temui dipotong dari rahangnya sampai kelehernya, dari hidungya sampai ke lehernya dan dari matanya sampai ke lehernya, itulah orang yg berangkat di pagi hari dari rumahnya dgn mengucapkan perkataan bohong yg sampai tersebar ke segenap penjuru.

Lelaki² dan perempuan bertelanjang yg berada dlm bangunan serupa tungku, itulah lelaki dan perempuan yg berzina.

Orang yg engkau temui berenang dalam sungai dan dilemparkan batu ke dalam mulutnya, itulah orang yg memakan riba.

Org yg amat buruk rupanya, berada dekat api yg dinyalakannya dan berlari keliling api, itulah Malik penjaga neraka.

Lelaki yg tinggi dalam kebun ialah Ibrahim a.s sedang anak² yg dikelilingya ialah anak² yg meninggal di waktu kecil.
(Sebahagian orang Islam yg hadir bertanya: "Ya Rasulullah! Juga anak² orang musyrik?" Jawab Nabi: "Juga anak² orang musyrik".)

Orang² yg sebahagian tubuhnya elok dan sebahagian lagi buruk, itulah orang yg mempercampurbaurkan pekerjaan yg baik dgn pekerjaan yg buruk. Kiranya Allah mengampuni dosa mereka!".

- Hadis Sahih Bukhari -

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar