Monday, May 9, 2011

Kasihnya Rasulullah s.a.w kpd Umatnya

Assalamualaikum...

     Setiap kata² yg dikatakan sebagai nasihat ataupun peringatan, yg pertamanya adalah ditujukan kepada diri sendiri yakni berdakwah kepada diri sendiri. Seharian kehidupan, tidak sempurna kitarnya, jika rohani kita tidak dibacakan dgn kisah² tentang kebesaran Allah, tentang kemuliaan Nabi s.a.w, tentang kehebatan para sahabat Nabi s.a.w dalam menegakkan agama Allah dan kisah² tentang kehebatan iman org² yg terdahulu dan apa² yg berkaitan dengan agama (Islam) kerana dalam kisah² itu ada pelajaran dan pengajaran. Kisah² seumpama itu apabila dibaca setiap hari boleh melahirkan perasaan 'suka' kpd perkara² seperti itu. Orang kata, kalau sehari tak baca tak boleh, macam ada tak kena je. Dan sedikit² demi sedikit, dengan sendirinya, antaranya dalam diri kita akan ada satu perasaan yakni apabila diri kita memandang kehebatan seseorang manusia yg dapat melakukan sesuatu perkara yg hebat, diri kita tidak merasakan yg manusia itu hebat kerana hakikatnya, KEHEBATAN YG DAPAT DILAKUKAN OLEH SESEORANG ITU ADALAH DENGAN IZIN ALLAH TAALA JUA. Terus ingat kepada kekuasaan Allah kerana Allah-lah yg menentukan segalanya. Maka, Allah-lah Maha Hebat. Firman Allah :

Tuhan yang menguasai pemerintahan langit dan bumi, dan yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu dalam pemerintahanNya; dan Dia lah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.
■ .Al-Furqaan, 2.

4 saluran yg memasukkan 'sesuatu' ke dalam hati
     Hati. Apabila sebut pasal hati, macam² kisah ada, macam² teori ada, macam² hal ada tapi apakah 'hati' yg sebenarnya? Takpe biarkanlah dulu hal ini. Hati kita mudah terkesan dengan 4 sumber iaitu dari apa yang kita LIHAT, dari apa yang kita DENGAR, dari apa yang kita FIKIR dan dari apa yang kita CAKAPkan... Kadang², kesemua 4 sumber itu dapat mempengaruhi hati kita. 4 perkara tadi adalah 'saluran' yg membenarkan 'sesuatu' itu masuk ke dalam hati dan hasilnya, mungkin akan mengeluarkan satu perasaan atau rasa. Kadang², apabila seseorang itu menonton televisyen, cerita sedih, air mata pun boleh mengalir keluar... Waahh.. memang sedih sangatlah... Kadang² juga, seseorang yg mendengar tentang kehebatan Allah s.w.t, air matanya juga boleh mengalir. Begitulah, begitu terkesannya hati apabila 'memandang sesuatu perkara' itu dgn penuh ketekunan. Se-olah² keadaan sekeliling tidak lagi dapat mempengaruhi hatinya tika itu. Kadang² mulut yg memanggil namanya, juga tidak dapat didengarnya disebabkan terlalu tekun terhadap apa yg dilihat, didengar, difikir, dicakap atau dilakukan.. Pernah dengar orang mengatakan 'aku tak boleh hidup tanpamu'. Ayat seperti itu boleh dijumpai dalam suasana 'cinta'. Kebiasaannya, cinta itu dikaitkan dengan hati. Tanyalah sesiapa pun, majoriti jawapannya adalah berkaitan dengan hati. Sepatutnya ayat itu ditujukan kpd Allah.. Wollohua'lam... Allah s.w.t berfirman :

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).
■ .At-Taubah, 24.

     Baca sekali lagi tulisan merah itu, "jika perkara² yg kamu CINTAI LEBIH DARIPADA ALLAH DAN RASUL-NYA dan daripada BERJIHAD UNTUK AGAMA-NYA, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya).." Persoalannya ;
  • Apakah jenis² azab itu?
  • Apakah dengan tidak suka kepada hal² agama juga merupakan satu azab?
  • Risau tak diri kita bila kita tidak ada perasaan suka kepada agama?
  • Cuba kita periksa semula diri kita, 'cinta' kepada apakah yg kita ada?
  • Cinta kpd apa yg lebih? Kepada manusia? Harta? Atau apa-apa lagi...
  • Jika ada yg lebih kita cintai dari Allah dan Rasul-Nya, apakah 'azab' itu sedang berlaku kpd kita sekarang tanpa kita sedari?
  • Tidak sedari? Ya.. kerana Allah tidak memberi petunjuk kepada orang² yang fasik (derhaka)? Wollohua'lam.

Semoga (dengan harap dan takut) kita tidaklah digolongkan dlm golongan itu. Dan beristighfarlah setiap hari. Beristighfar setiap hari adalah tanda kita sayang pada diri kita sendiri. Untuk beristighfar dengan penuh tumpuan, sediakanlah satu masa yang lapang setiap hari yg hanya masa itu digunakan untuk beristighfar. InsyaAllah.... Perasaan sayang kepada diri sendiri sedikit sedikit akan hadir. Sayang utk tidak dibakar oleh api neraka. Kita baca kisah sebelum Nabi Muhammad s.a.w pergi meninggalkan dunia ini agar dapat kita timbulkan sedikit FIKIR. Kisah ini sebenarnya sudah banyak kali diperkatakan di mana-mana...
 
■ ■ ■ ■ ■

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung² gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu juga, Rasulullah s.a.w dengan suara terbatas memberikan khutbah : 

"Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih Nya, maka TAATI dan BERTAKWALAH kepada Nya, Ku wariskan dua perkara pada kalian, AL-QURAN dan SUNNAHku. Barang siapa mencintai Sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang² yang mencintaiku, akan masuk syurga ber-sama² aku".

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu.
4 Sahabat Rasulullah s.aw : Umar, Ali, Abu Bakar, Uthman
Abu Bakar r.a, menatap mata itu dengan ber-kaca²....
Umar r.a, adanya naik turun menahan nafas dan tangisnya....
Uthman r.a, menghela nafas panjang....
Ali r.a, menundukkan kepalanya dalam².....

Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. "Rasulullah s.a.w AKAN MENINGGALKAN KITA SEMUA", keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda² itu semakin kuat. Tatkala Ali r.a dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah s.a.w, yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik² yang berlalu.

Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah s.a.w masih tertutup, sedang di dalamnya, Rasulullah s.a.w sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya. Tiba² dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?", tanyanya, tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam" kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu, kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku ?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya", tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah s.a.w menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan, se-olah² bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang,
“Ketahuilah, dialah yang MENGHAPUSKAN KENIKMATAN SEMENTARA, dialah yang MEMISAHKAN PERTEMUAN DI DUNIA, Dialah malaikatul maut”, kata Rasulullah s.a.w. . Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah s.a.w, menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya, kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh KEKASIH ALLAH S.W.T dan PENGHULU DUNIA ini.

Dengan suara yang amat lemah, Rasulullah s.a.w bertanya kepada Jibril : "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?". Jibril menjawab dengan berkata : "Pintu² langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu, semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu"

Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah s.a.w lega. Matanya masih penuh kecemasan. Jibril bertanya kepada Rasulullah s.a.w : "Engkau tidak senang mendengar khabar ini ?" Rasulullah s.a.w bertanya lagi :  “KHABARKAN KEPADAKU, BAGAIMANA NASIB UMATKU KELAK?” 
Jibril menjawab dengan berkata : "Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku : "Ku haramkan syurga bagi siapa saja, kecuali Umat Muhammad telah berada di dalamnya".

Detik² semakin dekat. Saatnya Izrail melakukan tugasnya, perlahan ruh Rasulullah s.a.w ditarik, nampak seluruh tubuh Rasulullah s.a.w, bersimbah peluh.  Urat² lehernya menegang. “Jibril, betapa sakitnya sakaratul maut ini”, perlahan Rasulullah s.a.w mengaduh.Fatimah terpejam. Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. 

“Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?” tanya Rasulullah s.a.w pada Malaikat pengantar wahyu itu. “Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah diragut ajal”, kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah s.a.w memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi, Ya Allah, dahsyat benar maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.

Badan Rasulullah s.a.w mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi, bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu. Ali segera mendekatkan telinganya "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku", "peliharalah sholat dan peliharalah orang² lemah di antaramu".

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat² saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah s.a.w yang mulai kebiruan,
"Ummatii, Ummatii, Ummatiii ?"
"Umatku, Umatku, Umatku?"

■ ■ ■ ■ ■ 

Itulah kata² terakhir, saat² terakhir Rasulullah s.a.w. Seorang manusia yang teramat mulia. Seorang manusia yang telah memberi sinaran kepada seluruh alam... Seorang manusia yang telah membawa RAHMAT UNTUK SELURUH UMAT MANUSIA... Seorang manusia yang amat risaukan nasib umatnya... Allahumma Sholli 'Ala Muhammad..... Kini.............. Tinggal fikir. Mampukah kita mencintai Rasulullah s.a.w seperti mana Rasulullah s.a.w mencintai Umatnya? ......... Firman Allah :

Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). Dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini).
.An-Nisaa', 79.
Mohon maaf dari semua, apa yang ditaip di dinding blog ini adalah untuk peringatan diri sendiri dan bukan untuk ditujukan kepada sesiapapun. Diri ini tidaklah pandai seperti orang yang belajar. Diri ini hanyalah seorang musafir yg masih mencari keredhaan-Nya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui segalanya... Sekali lagi, mohon maaf dari semua, semoga Allah mengampuni dosa kita semuanya.....

- PERINGATAN -

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika BENAR kamu mengasihi Allah maka IKUTILAH DAKU, nescaya Allah MENGASIHI KAMU serta mengampunkan dosa² kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
■ .Ali 'Imraan, 31. ■
- Nukilan : Kun Musafir Maya - 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar