Saturday, December 14, 2013

4 Maklumat Penting Al Quran Dalam '6236' - 1 of 5


     Artikel ini aku dah taip dahulu tapi Alhamdullillah, semuanya terpadam dengan sendiri waktu aku nak 'publish'. Mungkin ada sesuatu yg tidak kena pada taipan yg lalu. Artikel ini aku taip semula dan sudah pasti penyampaian tidak sama lagi. Begitulah dugaan bagi setiap penaip. Allah boleh hilangkan sekelip mata sahaja apa yg ditaipkan. Pengajaran bagi aku juga. Maklumat / Ilmu boleh hilang dalam sekelip mata. Pengajaran apa? Apa yg kita usahakan di dunia ini, Allah boleh hilangkan sekelip mata sahaja. Maka, janganlah terlalu yakin dgn apa yg kita miliki kerana pada hakikatnya, kita tidak memiliki apa² pun. Siapa yg berkuasa? Allah s.w.t. Teringat aku pada terjemahan Firman Allah ini:

Ayat 402 dari 6236 [QS3:109]:
Kepunyaan Allah-lah segala yang ada di langit dan di bumi; dan
kepada Allah-lah dikembalikan segala urusan.

Perkongsian pasal 'Wajah 6236' dah tamat. Sekarang ini aku nak kongsi pula pasal maklumat yg tersembunyi di dalam '6236'. Aku namakan artikel ini '4 Maklumat Penting Al Quran Dalam '6236' '. Maksudnya, sesuatu maklumat penting berkenaan Al Quran akan aku kaitkan dgn '6236'. Masih ingat dari mana datangnya '6236'?


Maka, untuk artikel ini, aku akan tunjukkan secara kaitan, bagaimana maklumat dalam kotak di bawah ada pada '6236'.

 

Aku nak mulakan perjalanan ini...

1. Maklumat 1: Allah yg menurunkan Kitab Al Quran.
    Ya.. Memang sahih (benar), dari penyampaian berita 1400 tahun lebih yg dulu, telah disampaikan bahawa Allah lah yg menurunkan Kitab Al Quran (ayat²Nya) ke dunia ini melalui Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad s.a.w dan disampaikan pula oleh Nabi s.a.w kepada umatnya (kamu). Bagi mereka yg tidak mengetahui dan juga yg tidak mahu mengakui bahawa Allah lah yg menurunkan Al Quran kepada Nabi Muhammad s.a.w di dunia ini, maklumat telah ada di dalam Al Quran. Firman Allah:

Ayat 659 dari 6236 [QS4:166]:
(Mereka tidak mahu mengakui yang diturunkan kepadamu itu), tetapi Allah mengakui Al Quran yang diturunkan-Nya kepadamu. Allah menurunkannya dengan ilmu-Nya; dan malaikat² pun menjadi saksi (pula). Cukuplah Allah yang mengakuinya.

    Zaman dahulu dan sekarang, ada manusia yg tidak mahu mengakui bahwa Allah lah yg menurunkan Al Quran ke dunia ini. Takpe. Tetapi Allah telah mengakui bahawa Dia lah yg menurunkan Al Quran (ayat²Nya) ke dunia ini. Maka, maklumat yg mengatakan bahawa Allah yg menurunkan Al Quran adalah benar seperti mana yg ada pada ayat 659 di atas. Kamu kena yakin (beriman) kpd Kitab Al Quran sebab Rukun Iman yg ke 3 adalah 'Beriman Kepada Kitab²'. Beriman = Percaya + Yakin. Apa yg ada di dalam Al Quran (ayat² Allah) adalah BENAR. Apabila BENAR, kamu kena YAKIN. Kamu kena buat apa yg diabadikan di dalam Al Quran kerana itulah 'panduan untuk hidup'. Sebanyak 6236 ayat telah diabadikan di dalam Kitab Al Quran.



Cuba lihat gambar di atas. Lihat, huruf Arab tu, 'Alif Lam Lam Ha'. Huruf² menulis satu nama. "Alif Lam Lam Ha". ALLAH. Haa.. Itulah sebutannya, tulislah dalam bahasa apa sekalipun, itulah sebutannya, "ALLAH". Siapa Allah? Tuhan aku dan Tuhan kamu. Dalam alam huruf Arab, ada satu maklumat pasal nilai geometri huruf Arab. Lihat gambar di bawah:


Perhatikan huruf yg aku bulatkan merah itu. "Alif Lam Lam Ha" dan perhatikan juga nilainya, yg aku petakkan hijau itu. Perhatikan. Huruf Alif, nilainya 1. Huruf Lam, nilainya 30. Huruf Ha, nilainya 5. Aku nak dapatkan nilai "Alif Lam Lam Ha". Lihat di bawah:


Nah... begitulah. Nilai huruf "Alif Lam Lam Ha" adalah 66. Sekiranya diterbalikkan '66' dapatlah '99'. Takpe, yg itu aku kongsi dalam artikel lain. Insya Allah. Ok. Sekarang, aku nak tunjukkan pula (secara kaitan), bagaimana '6236' memberitahu kpd kamu bahawa Allah lah yg menurunkan Kitab Al Quran ke dunia. Kenapa aku kaitkan dgn '6236'?  '6236' ini datangnya dari Kitab Al Quran juga, yakni apabila ditambah kesemua ayat² Allah di dalam Kitab Al Quran dari Surah 1 hinggalah Surah 114, dapatlah '6236'. Aku dah kira. Allah Maha Mengetahui. Apa yg ada dalam '6236' ini? Mari, aku tunjukkan secara kaitan. Lihatlah gambar di bawah:



Ya.. Nampak tak '66' dalam gambar tu? Tadi, telah aku tunjukkan bagaimana "Alif Lam Lam Ha" mempunyai nilai geometrik huruf iaitu "Alif Lam Lam Ha" = '66'. Maka itulah yg aku nak kongsikan, maklumat penting dalam '6236'. Dalam '6236' tu ada maklumat. Pelik kan? Jika diperhatikan, '66' ada di dalam '6236'. Mesej yg hendak disampaikan oleh '6236' adalah bahawa '66' lah yg menurunkan Al Quran ke dunia ini, iaitu sebanyak 6236 (enam ribu dua ratus tiga puluh enam sahaja) ayat. Siapa '66' tu? "Alif Lam Lam Ha" = '66'. Ya.. itulah Allah yg menurunkan Al Quran (6236 ayat²Nya) tetapi penceritaannya dalam bentuk angka / nombor. Pada '6236', ada '66'. Ingat lagi artikel 'Wajah 6236' yg mula² dulu? Apakah yg tersirat di sebalik angka 6? Ya... Bentuk angka '6' ada pada MATA (untuk melihat ayat² Allah) dan juga ada pada TELINGA (untuk mendengar ayat² Allah). Firman Allah lagi:

Ayat 5056 - 5060 dari 6236 [QS56:77-80]:
Sesungguhnya Al Quran ini adalah bacaan yang sangat mulia,
pada kitab yang terpelihara (Lauh Mahfuzh),
tidak menyentuhnya kecuali hamba-hamba yang disucikan.
Diturunkan dari Tuhan semesta alam.


Orait. Begitulah kaitan maklumat penting Al Quran yg ke-1 dalam '6236', di mana "Alif Lam Lam Ha" = "66", ada pada '6236' yg membawa mesej bahawa Allah lah yg menurunkan Kitab Al Quran (6236 ayat²Nya) ke dunia ini. Ok. Aku tunjukkan pula kaitan maklumat penting Al Quran yg ke-2 dalam '6236' iaitu tempoh Al Quran diturunkan ke dunia adalah selama 23 tahun.

2. Maklumat 2: Al Quran diturunkan dalam tempoh masa selama 23 tahun.
     Kaitan yg ini, senang saja. Cuma aku nak kaitkan '23 tahun' ada pada '6236'. Sejarah Al Quran diturunkan ke dunia ini seperti mana yg dikatakan oleh Al-Khudhari (aku tak kenal tapi tahu nama je), tempoh al-Quran diturunkan ialah 22 tahun 2 bulan dan 22 hari, bermula daripada 17hb. Ramadhan tahun 41 kelahiran Rasulullah s.a.w. hinggalah 9hb. Zulhijjah, tahun ke 10 Hijrah tetapi ada juga sejarah mengatakan bahawa Al Quran itu diturunkan sepanjang tempoh '23 tahun'. Sejarah kan? Tapi takpe, yg penting, Kitab Al Quran sudah ada pada kamu sekarang. Ok. Bagaimana kaitan '23 tahun' ini dgn '6236'? Apasal aku suka sangat kaitkan dgn '6236' ni? Ingat ye bahawa 



Lihat gambar di bawah:

Macam itu je? A a macam tu je. Tapi yg penting '23 tahun' tu ada pada '6236'. Maklumat sejarah tu.. ada kat situ je. Pada nombor '6236' je, dapat tahu tempoh Al Quran diturunkan ke dunia. Nak tahu apa ada lagi pada '6236' ni? Sabar ye.. Masih ada 4 artikel susulan lagi... Apa pula yg seterusnya? Kamu tengok semula maklumat sejarah di bawah.


Orait. Begitulah kaitan maklumat penting Al Quran yg ke-2 dalam '6236', di mana '6236' memberitahu bahawa tempoh masa Al Quran diturunkan ke dunia ini adalah selama 23 tahun. Ok. Aku tunjukkan pula kaitan maklumat penting Al Quran yg ke-3 dalam '6236' iaitu "Allah memelihara Kitab Al Quran". Aku tunjukkan kaitan maklumat ini pada '6236' ye...

3. Maklumat 3: Allah memelihara Kitab Al Quran (ayat²Nya).
     Pengetahuan, bila sampai kepada diri, pasti akan dipilih, yg mana satu hendak diikut. Ada yg baik, ada yg buruk. Pilih lah. Kehidupan ini penuh dugaan, tak terpilih yg baik, terpilih yg buruk. Kadang² tak tahu pun yg dipilih itu adalah yg baik. Kadang² tak tahu juga, yg dipilih itu adalah yg buruk. Penuh dugaan. Memang akal dikurniakan untuk membuat keputusan untuk memilih tetapi itu AKAL. Setakat mana sangat boleh fikir dgn akal, ianya terbatas. Bukan senang nak buat pilihan untuk diri sendiri (guna akal) dan tidak lah susah untuk buat pilihan untuk diri sendiri (istikoroh). Sebab itu Nabi s.a.w dah ajar, nak buat pilihan (keputusan), buatlah Solat Istikoroh dgn tinggalkan nafsu (keinginan, kehendak). Risau semasa membuat keputusan itu dipengaruhi oleh nafsu (keinginan, kehendak) yg memang tidak terpisah dari jasad.
     Pelihara. Benar. Setiap sesuatu itu, ada yg perlu dipelihara. Pelihara pahala, pelihara dosa pun ada. Diri kamu sendiri, kamu perlu pelihara. Bagaimana? Kamu sendiri yg tahu bagaimana kamu menjaga diri kamu sendiri. Nak pelihara apa tu? Banyak juga yg nak dipelihara ni tapi takpe, baca terjemahan Firman Allah ini.

Ayat 2681 dari 6236 [QS23:8-11]:
Dan orang² yang memelihara amanat² (yang dipikulnya) dan janjinya, dan
orang² yang memelihara sembahyangnya.
Mereka itulah orang² yang akan mewarisi,
(yakni) yang akan mewarisi syurga Firdaus.
Mereka kekal di dalamnya.

    Banyak kan yg nak dipelihara? Takpe, perlahan². Semoga ianya berkesudahan dgn baik. Ok. Aku nak kongsi pasal maklumat yg ke-3 iaitu Allah pelihara Al Quran je dan kaitannya dgn '6236'. Melarat pulak. Tambah petrol sikit, dah tersasar jaraknya.
    A a. Memang benar. Allah lah yg pelihara ayat²Nya. Kamu kena yakin begitu. JANGAN RAGU-RAGU. Pegang kuat² !!! Yakin sungguh !!! Bahawa, Allah-lah yg pelihara Al Quran dan tiada siapa yg dapat merubah kalimat²Nya, ayat²Nya. Sudah ada di dalam Al Quran lagi, akan janji itu. FirmanNya:

Ayat 904 dari 6236 [QS6:115]:
Telah sempurnalah kalimat Tuhanmu (Al Quran), sebagai kalimat yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat merubah-rubah kalimat-kalimat-Nya dan Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Ayat 1811 dari 6236 [QS15:9]:
Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Al Quran, dan
sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya.

Ya.. begitulah, ayat Al Quran yg indah mendatangkan pengetahuan kpd kamu. Sekiranya tiada Al Quran, pasti kita tak tahu apa-apa tentang keTuhanan. Aku pun sama. Yg indah² semuanya datang dari Al Quran. Bukannya dari syair, atau lagu atau apapun. Al Quran juga yg indah. Ok, sekarang dah terbukti di dalam Al Quran bahawa Allah yg memelihara Al Quran. Di mana tertunjuknya Allah memelihara Al Quran pada '6236'? Lihat gambar di bawah:


     Pada '6236', ada 6 awal dan 6 akhir. Tadi, telah aku tunjukkan '66' itu adalah "Alif Lam Lam Ha", ALLAH. Secara kaitannya, angka 6 awal dan 6 akhir itu, menunjukkan bahawa Allah lah yg memelihara Al Quran yg telah diturunkan olehNya selama 23 tahun. Di mana-mana sahaja di dunia ini, ada penghafal² Al Quran, di sebelah barat ada dan di sebelah timur pun ada. Pasal ini (timur dan barat), aku taip dalam artikel yg seterusnya (timur dan barat). Maka, begitulah kaitan maklumat penting yg ke-3 dalam '6236' iaitu "Allah yang memelihara Al Quran". Mari, kita lihat pula maklumat penting yg ke-4 dalam '6236'.

4. Maklumat 4: Nabi Muhammad s.a.w penyampai ayat² Allah.
     Setelah selesai penyampaian Al Quran (peringatan²) oleh Nabi Muhammad s.a.w kepada umat baginda s.a.w, Nabi s.a.w pun wafat pada usia 63 tahun. Usia Nabi Muhammad s.a.w juga tertunjuk pada '6236'. Nabi Muhammad s.a.w adalah penyampai ayat² Allah (Al Quran). Baca '6236' dari kanan ke kiri (nanti aku taip dalam artikel yg seterusnya).


Ayat 4840 dari 6236 [QS53:56]:
Ini (Muhammad) adalah seorang pemberi peringatan di antara pemberi² peringatan yang telah terdahulu.

Hhhmm... Maka, begitulah perkongsian ini, "4 Maklumat Penting Al Quran Dalam '6236' ". Kenapa 4? Untuk artikel ini, 4 sahaja. Yg benar tetap benar. Dalam artikel ini, 4 maklumat yg ada pada '6236' dan berkait dgn Al Quran adalah:

  • Allah lah yg menurunkan Al Quran,  "Alif Lam Lam Ha" = "66", "66" ada pada "6236"
  • Tempoh masa Al Quran diturunkan adalah selama 23 tahun, "23" ada pada "6236"
  • Allah lah yg memelihara Al Quran, juga ada pada "6236"
  • Nabi Muhammad s.a.w wafat ketika usia "63" tahun, juga ada pada "6236".
Apapun, ianya bergantung kpd cara kita memandang sesuatu itu. Maklumat² di atas semua sudah ada hanya aku kaitkannya dgn nombor '6236'. Kenapa aku kaitkan dgn '6236'? Sebabnya....


Ok, aku akan sambung lagi dalam 4 artikel susulan berkenaan '6236'. Apalagi yg ada pada '6236' ini? Tunggu.... Sekiranya, aku masih bernafas, insya Allah, bertemu lagi. Mohon maaf semua ye.. Ouh ya... Jangan lupa, sama²lah kita tengok satu persatu terjemahan ayat Al Quran. Ada 6236 ayat semuanya...

Astaghfirullah...
Alhamdullillah...
WOLLOHUA'LAM.
 
PERINGATAN : Ayat 4120 dari 6236 [QS39:62]
Allah menciptakan segala sesuatu dan
Dia memelihara segala sesuatu.

Perjalanan Kun Musafir Maya dan Sahabat² akan berhenti suatu tika nanti....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar