Saturday, March 1, 2014

Curahan Rasa 13: Umat Yang Lain



 "Umat Yang Lain"

Satu petang...
Ku lihat di luar jendela...
Umat yang lain sedang terbang...
Tuju kembali ke desanya...

Kuperhatikan kebesaran Tuhan...
Memudah mereka terbang...
Dia lah yang menahan...
Apa segala yang terbang...

Kuperhatikan umat² itu yang mengembangkan sayapnya...
Kuperhatikan umat² itu yang mengatupkan sayapnya...
Tidak ada yang menahannya di angkasa...
Selain dari Dia Yang Maha Esa...

Kutahu mereka bersembahyang...
Kutahu mereka bertasbih...
Hanya kepada Tuhan Yang...
Maha Pengasih...

Dari jauh mata memandang padanya...
Cerita kamu banyak di dalam Kitab Dia...
Lalu hati bertanya padanya...
Apakah kamu sedang bertasbih pada Dia...?


Setiap umat ada percakapan...
Sedangkan aku tiada kefahaman...
Tika itu aku perasan...
Gerak gerinya memberi jawapan...

Sungguh cepat jawapan diberikan...
Tiada sempat aku merakam...
Hanya diberi untuk seketika tatapan...
Aku sungguh tergamam...!!!

Rupanya umat berterima kasih...
Aku gembira bercampur sedih...
Di akhir petang mereka bertasbih...
Itulah umat yang berterima kasih...

Terima kasih umat burung yang mengingatkan...
Muhammad datang membawa rahmat untuk seluruh alam...
Begitulah Firman Dia di dalam Al Quran...
"Dan tiadalah kami mengutus kamu (Wahai Muhammad), melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi seluruh alam”...

Kini aku mengerti...
Janganlah dihina makhluk Dia yang lain...
Mereka lebih mengerti...
Walaupun mereka diam di alam lain...

Terima kasih Tuhan...
Beri pelajaran dan pengajaran...
Kepada yang tidak ketahuan...

Di sini aku berkongsi kebesaran Tuhan untuk tatapan...
 
Burung Bertasbih sepetang di Putrajaya - 20 Feb 2014

Nukilan: Kun Musafir Maya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar