Tuesday, February 9, 2010

Disebalik Digit 0111

 
....Assalamualaikum....
Kalian yg dirahmati Allah, artikel ini adalah sambungan daripada 'Digit 0 dan 1 menulis nama Allah'.
     0100000101001100010011000100000101001000. Ye.. kalau kalian masih ingat, itulah digit² 0 dan 1 yang mewakili huruf nama Allah. Ok, tinggal pasal yang taip nama ALLAH tu. Kita masuk bab angka 0 - 9 lak. Aku amat meminati angka 0 dan 1 nie setelah aku ditentukan oleh Allah untuk mempelajari Ilmu Dunia dalam bidang elektronik dan dengan Ilmu Dunia yg diizinkan oleh-Nya utk aku memahaminya, aku dpt mencari rezeki yg tlh ditentukan jua utkku sejak aku wujud di dlm rahim ibuku lagi. Baik.
      Dalam komputer hanya angka 0-9 sahaja yang dikenali sebagai angka sah dan itupun tertakluk kepada Hukum BCD - Binary Coded Decimal System yg tlh difikirkan oleh salah seorang Umat Manusia. Tak faham? Kalau 12 tu dah dikira bukan angka sah pasal dia dah guna 2 angka iaitu angka 1 dan 2 atau gabungan angka-angka sudah berlaku. Sama juga dengan huruf, nombor juga dibaca oleh CPU dalam bentuk angka 0 dan 1. Sebab itulah aku katakan, apa apa yang melalui CPU semua diwakilkan dengan angka 0 dan 1. Baik ayat-ayat Suci Al-Qur'an ke, hadis ke, suara ke, semualah diwakilkan dgn angka 0 dan 1 nie. Jadi utk menampakkan kalian apa yg komputer baca bila kalian tekan angka 0-9 pada KEYBOARD komputer adalah seperti berikut :

Tekan 0 - komputer baca sebagai 0000 tapi papar '0'.
Tekan 1 - komputer baca sebagai 0001 tapi papar '1'.
Tekan 2 - komputer baca sebagai 0010 tapi papar '2'.
Tekan 3 - komputer baca sebagai 0011 tapi papar '3'.
Tekan 4 - komputer baca sebagai 0100 tapi papar '4'.
Tekan 5 - komputer baca sebagai 0101 tapi papar '5'.
Tekan 6 - komputer baca sebagai 0110 tapi papar '6'.
Tekan 7 - komputer baca sebagai 0111 tapi papar '7'.
Tekan 8 - komputer baca sebagai 1000 tapi papar '8'.
Tekan 9 - komputer baca sebagai 1001 tapi papar '9'.
Naah.. Nampak dah sikit kan? Begitulah secara ringkas. Ok. Aku nak serius nie.
  • Sampai hari ini aku masih tertanya tanya kenapa sistem angka digital 0 dan 1 ini di baca dari kanan ke kiri tidak dari kiri ke kanan ? A a kalian, angka digital 0 dan 1 ini dibaca dari kanan ke kiri. Macam tulisan Jawi Melayu dah. Lagi ke kiri, lagi besar nilai angka-angka nie kerana pengiraannya adalah berdasarkan kedudukan 8421 yg di baca dari kanan ke kiri iaitu 1,2,4,8. Misalnya 1, 2, 1+2=3, 4, 1+4=5, 2+4=6, 1+2+4=7, 8, 1+8=9 tapi untuk artikel ini aku terangkan dari 0 sampai 9 je. Angka maksimum bg sistem 8421 ini adalah 1+2+4+8 = 15.  
  • Apakah rekaan Umat Yahudi ini menyembunyikan sesuatu secara halus disebalik cara pembacaannya dan juga susunannya dari kanan ke kiri? atau;
  • Apakah sistem angka 0 dan 1 ini ada kaitannya dengan nama ALLAH secara tidak sengaja? atau;
  • Apakah sistem yg diwujudkan ini tidak disedari oleh si pencipta sistem angka ini bahawa ada sesuatu yg menakjubkan dlm sistem angka 0 dan 1 ini?
  • Atau adakah ini juga adalah KETENTUAN ALLAH yang MAHA MENGETAHUI akan berlakunya sesuatu kejadian itu ?
Baca Firman Allah dalam Surat Ath-Thalaq, ayat 3 :

"... Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."

     Naah.. kalau begitu ini semua sudah ditentukan oleh Allah. Apa yang perlu hanya akal kita untuk memikirkannya. Aku menaip inipun juga dalam lingkaran 'sudah ditentukan oleh Allah'. Begitu juga dengan kalian yang membaca 'juga sudah ditentukan oleh Allah'. Pokok pangkalnya kita tidak boleh lari dari ketentuan-Nya tapi kadang² kita tidak sedari apakah yg berlaku kpd kita itu adalah ketentuan Allah atau sebaliknya? Apatah lagi, dalam hati kita pun, Allah tahu apa yang kita sebut walhal inikan pula ciptaan Umat Manusia. Yang nyata bagi Umat Manusia Melayu, tulisan jawi dibaca dari kanan ke kiri, tapi kenapa jelmaan bacaan kanan ke kiri juga terdapat dalam sistem angka digital ini ???!!! Jawapan tersuratnya ada dalam kejuruteraan elektronik, tapi yang tersiratnya apa ? Hhmm.. Mari kita lihat apa yang ada disebaliknya yang sampai hari ini banyak mengingatkan aku pada ALLAH apabila aku melihat angka 0 dan 1 ini dalam kehidupan seharianku.

* Sistem Coding 8-4-2-1 bagi CPU untuk angka 0 -9 *
     
Sebelum itu aku terangkan sikit sebab apa aku katakan bacaan angka 0 dan 1 ini dari kanan ke kiri (lihat anak panah merah dlm jadual di sebelah. Ni dah masuk bab elektronik nie). Sistem dia mudah sahaja. Semakin ke kiri gabungan susunan angka 0 dan 1 ini, semakin besar nilainya tapi untuk penerangan kali ini aku hadkan kepada 4 angka sahaja. Nanti kalian pening pulak. Lihat jadual. Katakan aku tunjukkan contoh untuk nombor 6 dan nombor 7. Jika kalian susun angka 0 dan 1 kepada 0110 dan 0111, ikuti pengiraan ringkas untuk mendapatkan nombor 6 dan nombor 7 ini.

Untuk nombor 6 : 2+4 = 6;
Oleh kerana hanya angka 2 dan 4 yg digunakan utk mendptkan hasil 6, maka angka 2 dan 4 ni diwakili oleh digit 1 dan angka 1 dan 8 diwakili oleh digit 0. Lihat;
8421
0110
=(8x0)+(4x1)+(2x1)+(1x0)
= 0 + 4 + 2 + 0 
= 6 

Untuk nombor 7 : 1 + 2 + 4 = 7;
Oleh kerana hanya angka 1, 2 dan 4 yg digunakan utk mendptkan hasil 7, maka angka 1, 2 dan 4 ni diwakili oleh digit 1 dan angka 8 diwakili oleh digit 0. Lihat; 
8421
0111
= (8x0)+(4x1)+(2x1)+(1x1)
= 0 + 4 + 2 + 1
= 7 

Nampakkan kalian ? Mudah saja. Tapi bukan itu yang aku nak maksudkan dalam artikel ini. Itu hanya untuk pemahaman kalian bagaimana sistem pengiraan 8421 untuk angka 0 dan 1 ini digunakan untuk mendapatkan nombor 0,1,2,3,4,5,6,7,8 dan 9 dalam sistem komputer. Dan aku nak buktikan pada kalian, mengapa 0110 = 6 dan 0111 = 7 . Itu sahaja. Ok, rasanya kalian dah nampak. Maka dengan sebab itulah, 0110 lah yang wujud dalam CPU dan bukannya nombor 6. Nombor 6 hanya wujud pada SKRIN KOMPUTER sahaja begitu juga dgn 0111 utk angka 7 dan juga utk yg lain². Ok cukup pasal itu ye.

Apa ada pada Tulisan Jawi Alif, Lam, Lam, Haa ?
 
     Dalam artikel sebelum ini kalian telah melihat jelmaan nombor 911 dari nama Allah yang telah diperolehkan oleh Umat Yahudi. Lihat gambar di sebelah. 4: ALIF, 3: LAM, 2: LAM dan 1: HAA. Ye ALLAH, Tuhan kita. Jika begitu apa pula kaitannya dgn angka 0 dan 1 ini ? Aku teramat yakin yg bahawanya SETIAP APA YANG BERLAKU TELAH DITENTUKAN OLEH ALLAH kalau tidak begitu, tidak adalah Rukun Iman : Percaya kepada Qada dan Qadar Allah. Semua Ilmu yang dituntut oleh hamba-Nya samada Ilmu Dunia atau Ilmu Akhirat atau Ilmu... (aku tak boleh cerita pasal ilmu ini) berlaku atas izin Allah jua. Manusia yang mencipta sistem angka 0 dan 1 ini pun Allah yang tentukan atas izin-Nya dan Umat Manusia yang faham akan sistem ini pun atas izin-Nya untuk faham serta Umat Manusia yang mempraktikan sistem angka 0 dan 1 ini juga dengan izin-Nya jua utk mempraktikkannya serta kenampakkan mata kalian jua utk membaca artikel ini juga ditentukan oleh Allah utk membacanya. Segalanya yang berlaku atas ketentuan ALLAH dan atas izin-Nya. Kerana apa ? Kerana HANYA ALLAH BERKUASA ATAS SEGALANYA. Kalian lulus peperiksaan atas dunia ini sekalipun, masih juga dalam KETENTUAN ALLAH. Oleh itu, janganlah terlalu leka dengan kejayaan dunia yang SEMENTARA itu.
     Macam akulah, aku belajar dalam bidang elektronik juga telah ditentukan oleh-Nya (secara hakikat) walaupun pada mata kasar kalian bahawa aku yang pilih kursus itu. Itulah bagi aku, semua apa yang terjadi telah ditentukan oleh Allah swt. Jikalau kita dapat menerima semua kejadian yang berlaku pada diri kita dengan tabah dan sabar, dari situlah akan wujudnya ketenangan dalam diri kita. Tetapi persoalanku, mengapa hanya angka 0 dan 1 yang wujud dalam CPU secara permulaannya? Dimanakah terselindungnya hubungkaitnya dengan KEBIJAKSANAAN Allah ? Hhmmm.... Apakah ada sesuatu yang tersirat di sebalik sistem angka ini ? Orait.. Mari kita lihat..

* Digit 0111 tampakkan KEKUASAAN ALLAH ? *

      Perhatikan dan amati huruf nama Allah itu satu persatu. Perlahan-lahan, tenang, jangan gopoh. Perhatikan dari kiri ke kanan dan dari atas ke bawah. Bukan perhatikan sekeliling kalianlah, perhatikan tulisan nama Allah kat depan kalian tu. Kat SKRIN nie.. Cuba perhatikan bagaimana digit 0111 muncul dari tulisan huruf nama Allah (dalam tulisan Arab / Jawi). Dan scroll kan mouse kalian kembali ke atas dan berhenti pada yang aku taip ' TEKAN 7 - CPU BACA 0111 - PAPARKAN 7 ' tu. 
     Dalam susunan digit 0 dan 1 (sebanyak 4 formasi), semasa aku mempelajari Ilmu Dunia yaitu Ilmu Elektronik, aku fikir kenapa angka 7 memiliki paling banyak digit 1 iaitu 3 digit sedangkan angka 9 lebih besar nilainya dari 7? Angka 9 hanya memiliki 2 digit. Maka dengan itu ;

Angka 7 = 0 1 1 1 (ditulis dalam digit 0 dan 1)

Apakah kaitan 0111 itu dengan huruf nama Allah? Lihat gambar di sebelah yang aku ilustrasikan dari tulisan huruf nama Allah, munculnya 0111. Waaahhh... andainya begitu, maka benarlah segala Ilmu tidak kiralah Ilmu apapun semuanya datang dari Gedung Ilmu Allah dan benarlah lagi bahawa kita semua ini tiada DAYA dan UPAYA. Semua ilmu itu berlaku dengan izin Allah. Kenapa pulak ? Ye lah kan semua Umat Manusia Islam berdoa "Yang Baik Dari Allah, dan yang buruk dari kami" TETAPI yang buruk juga dari Allah dan ada hikmah disebalik yg buruk itu bagi akal yang berfikir. 'Buruk' di sini maksud aku MUSIBAH YANG MENIMPA KITA. Tetapi dimanakah kaitannya 0111 ini dengan tulisan huruf nama Allah ? Kalian sudah mengetahui bahawa 0111 = 7 kan ? Sekali lagi kalian telah menjadi SAKSI dengan mata yang melihat untuk membaca Firman ALLAH di bawah ini :


Surat An - Naba', Ayat 12 :
"Kami bina di atas kamu 7 buah langit yang kukuh"

Surat Ath - Thaalaaq, Ayat 12 :
"Allahlah yang menciptakan 7 langit sebegitu juga bumi. Perintah Allah berlaku padanya, agar kamu mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan sesungguhnya Allah, ilmunya benar-benar meliputi segala sesuatu"

Surat Luqman, Ayat 27 :
"Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut menjadi tinta ditambah kepada 7 laut lagi sesudah keringnya nescaya tidak akan habis-habisnya dituliskan kalimat Allah"

Surat Al-Hijr, Ayat 44 :
"Jahannam itu mempunyai 7 pintu. Tiap-tiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan yang tertentu dari mereka."

Surat Al-Hijr, Ayat 87 :
"Dan sesungguhnya Kami telah berikan kepadamu 7 ayat yang dibaca berulang-ulang dan Al qur'an yang agung"

Waaahh.... indahnyaaaa, Ilmu Allah ni, kat mana-mana tertera aje tulisan huruf nama Allah tapi tersembunyi kan kalian kan dalam bentuk yang lain? Syukur kerana Allah telah mengurniakan AKAL kepada kita semua. Kalian, kita bertuah kalian. Gunakanlah AKAL kita sebaik yang mungkin. Dunia untuk dunia, akhirat untuk akhirat. Susulan itu aku nak pendekkan artikel ni. Hehehe..., Allah telah mencipta 7 langit yang bertingkat, 7 bumi yang berlapis, 7 lautan, 7 tingkatan neraka, 7 tingkatan syurga, 7 hari dalam seminggu, 7 ayat yang dibaca berulang-ulang itu adalah Surat Al-Faatihah yang dibaca dalam solat harian kita dan sebagainya yang banyak lagi dengan kaitannya dengan angka 7 ini.
     Dan lagi mungkin jugalah, kenapa elektronik begitu penting dalam kehidupan kita seharian. Dimana-mana ada peralatan elektronik baik di dalam masjid, surau, bilik kuliah, di depan kalian dan di mana-mana sajalah. Rupa-rupanya ada yang tersirat iaitu jelmaan tulisan huruf nama Allah. Yang ada dalam penggunaan kehidupan kita seharian yang telah banyak membawa kebaikkan kepada kita tanpa kita sedari. Misalnya blog ini juga merupakan salah satu cabang elektronik, tiada elektronik tiadalah komputer. Ramai Umat Manusia yang telah menggunakan kemudahan elektronik dan komputer untuk menyampaikan buah fikiran mereka tidak kiralah apa jua pangkat sekalipun, apa jua panggilan sekalipun, apa jua pekerjaan sekalipun. Elektroniklah yang telah membolehkan apa yang aku ingin sampaikan pada hati yang membaca disamping keizinan Allah terhadap diriku. Lihat dan saksikanlah KEHEBATAN ALLAH, TUHAN KITA. Lihatlah !!!
     Ucapan terima kasih harus diberikan kepada Umat Yahudi kerana telah mengwujudkan ciptaan yang bakal binasa ini. Samada mereka sedari atau sebaliknya aku pun tidak pasti. Selicik-licik tipu daya mereka terhadap Umat Manusia Islam, Allah lagi hebat. Lihat saja disebalik digit 0111~ALLAH ('~' bukan bermaksud menyamai ALLAH) ini yang penuh dengan maklumat tersirat yang mana pabila kalian melihat sudah pasti kalian teringat kepada Allah @ ter'sebut' nama Allah dan dapat menerangkan kpd yg memerlukan penerangan. Harap begitulah.
     Akhir kata, maafkan aku andainya terlahir kata-kata dari hatiku melalui jari-jemariku yang menyentuh hati kalian semua. Dan masih ada satu lagi yang ingin kusampaikan dari jelmaan tulisan huruf nama Allah ini iaitu dalam artikel yang seterusnya sekiranya diizinkan oleh Allah dan sekiranya aku masih bernafas lagi.

Nukilan : Kun Musafir Maya 

2 comments:

  1. Salam perkenalan...
    anda sungguh bijak dlm pengiraan dan di anugerahkan tuhan otak yg pintar
    Satu hari nanti sy harap anda akan buat kajian mengapa nama ALLAH hanya 99 sahaja... kenapa tidak dicukupkan 100
    -moses-

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan hati,
    Allah Maha Bijaksana. Semoga harapan moses dapat ditunaikan dengan izin Allah swt. Selagi saya masih bernafas dan moses juga masih bernafas, kita sama-sama dapat mengetahui rahsianya dengan izin-Nya jua. Amin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar