Friday, March 5, 2010

Ingatlah Wahai Adik...

Assalamualaikum...  Adik² Yg Disayangi...

Alhamdullillah... Kamu boleh membaca dan mendengar suara hati diri yg tidak terdaya ini.
  • Ingatlah kita, bahawa kepandaian 'membaca' itu adalah kurniaan dari Allah dan gunakanlah anugerah itu utk Allah jua iaitu membaca Kitab Suci Al Qur'an. Baca bukan sekadar membaca tetapi biarlah fahami maksud ayat yg dibaca. Fahami maksudnya. Jadi, bersyukurlah kita kerana atas kehendak-Nya jua lah kita dapat membaca.
  • Ingatlah kita, dari awal kita hadir ke dunia ini utk menghadapi ujian-Nya dan dugaan-Nya, sebenarnya kita melalui peringkat² yg telah ditentukan oleh-Nya. Dari bayi, kita menjadi kanak² kecil, dari kanak² kecil, kita menjadi kanak² yg dewasa, dari kanak² yg dewasa kita menjadi anak remaja, dari anak remaja kita menjadi anak yg dewasa, dari anak yg dewasa kita menjadi seorang manusia yg ada ilmu yg bermanfaat utk diri kita sendiri, utk agama kita, utk bangsa kita dan utk negara kita. Ada juga yg tidak menempuh peringkat² itu kerana dijemput 'pulang' lebih awal.
  • Ingatlah kita, janganlah kita lupa bahawa kita sedang diuji oleh Allah s.w.t dan ingatlah jua bahawa kita jua secara hakikatnya adalah hamba Allah s.w.t. Allah s.w.t berkuasa ke atas diri kita dan 'manusia itu diciptakan dlm keadaan yg lemah'.
Adik²..
     Perintah pertama Allah s.w.t kpd Nabi s.w.t adalah BACA LAH !!! IQRA' !!!. Jadi bacalah perkataan yg mendatangkan manfaat kpd diri kita. Bacalah dari mana asal usul kita wahai adik². Bertanyalah pada diri kita, dari mana diri kita datang dan utk apa kita didatangkan di dunia ini ? Dan lihatlah perubahan pada diri kita. Siapakah yg melakukan akan semua perubahan itu? Tiada siapa, itulah Allah s.w.t.
  • Ingatlah kita sentiasa, tika kita diberi makan di dalam rahim ibu kita, Allah s.w.t lah yg beri kita makan, tika kita minum Allahlah yg beri kita minum. Allah s.w.t yg menciptakan diri kita. Sengaja diri yg tidak terdaya ini menaip semua ini sebagai peringatan kepada diri sendiri dan yg lain.    
     Antara kehebatan Allah yg teramat hebat adalah penyembunyian kejadian diri kita. Apa yg kitau tahu HANYALAH waktu, hari dan tempat kita dilahirkan serta keadaan sekeliling ketika kita dilahirkan (kalau diceritakan kepadamu dan kamu ingat) dan janganlah lupa kepada yg melahirkan kita, ibu kita. Perhatikan, apa² borang yg hendak diisi atas dunia ini (sedang berlaku sekarang) memerlukan nama ibu.
  • Ingat adik², itu hanyalah berkenaan dengan keLAHIRan diri kita. Dan apakah kita tahu akan hari dan waktu kita diJADIkan ? TIDAK. Itulah jawapan yg tepat kerana Ilmu Kejadian itu hanyalah milik Allah. Apa yg kita tahu hanyalah HARI LAHIR. ITU SAHAJA. Tetapi kenapa Umat Manusia menyambut tarikh kelahiran mereka dengan mengadakan parti SELAMAT HARI JADI dan kadang² SELAMAT HARI LAHIR @ HAPPY BIRTHDAY? 
  • Ingatlah adik², Janganlah kita terpengaruh dengan kawan²mu untuk menyambutnya kerana ianya hanyalah IKUT²-AN se-mata². Malaikat hanya hadir bersama kita ketika kita berada di dalam majlis keagamaan dan malaikat akan turut meng'AMIN'kan doa kita di dalam majlis keagamaan itu. Apakah parti SELAMAT HARI JADI ini adalah satu majlis keagamaan? Berfikirlah wahai adik²...
Adik²...
     Kenapa perkataan English menggunakan BIRTHDAY? Apakah mereka amat mengerti akan dua perbezaan ini iaitu HARI JADI dan HARI LAHIR? Hari Jadi adalah hari kamu dijadikan tetapi tiada siapa yg mengetahui hanyalah Allah s.w.t. Hari Lahir adalah hari kamu dilahirkan ke dunia ini. Apakah Umat Islam hanya mengikut se-mata² dan tidak fikir akan akibat sambutan yg diadakan bukan kerana Allah adalah suatu yang sia²? Diri ini hanya memperingati diri sendiri. Mereka, merekalah. Dan Allah telah berkata JANGANLAH KITA TERLALU MUDAH MENGIKUTI PERBUATAN MEREKA. TETAPI ADA PULA YG MENGATAKAN, MASING² PUNYA NIAT UNTUK MENGADAKANNYA. Boleh ke? Hanya Allah Yang Maha Penghukum Atas Sesuatu Itu.
Nah.. Inilah perkakasan biasa nak sambut Hari Lahir. Ada kek, ada lilin, ada cahaya dari api yang menyala. Tapi selepas lilin tu menyala, dihembus dgn nafas atau ditiup api tu. Maka terpadamlah cahaya lilin itu. Wahai adik²... Allah telah berfirman di dalam Kitab Al-Qur'an :

"Perumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api, maka setelah api itu menerangi sekelilingnya, Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka, dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat" 

Selamilah kata² Allah itu. Dari mana asalnya sambutan Hari Jadi @ Hari Lahir ini? Adakah ianya satu yang diajar utk melakukan? Atau satu ikut²-an se-mata²?
  • Ingatlah adik², sekali menyambutnya, akan hilang satu cahaya dari kita. Dan apakah kita berpeluang utk mendapatkan kembali cahaya yg hilang itu? Biarlah kawan²mu menyambutnya tetapi kita cubalah elakkan demi diri kita sendiri. Tolaklah dgn cara yg baik. Pada tarikh hari lahir kita, janganlah kita menjadi PEMINTA HADIAH pada TARIKH HARI LAHIR kita.
Adik²...
     Sambutan hari lahir @ hari jadi ini adalah budaya Barat yang dimulai di Europe pada zaman yg lampau. Sebab apa mereka sambut? Sebab mereka takut kepada semangat jahat mengganggu mereka pada tarikh hari lahirnya kerana mereka tidak mengetahui bahawa Allahlah Pelindung yg sebenarnya kpd diri kita, kpd diri adik² juga. Jadi, untuk mengelakkan mereka disakiti oleh semangat jahat itu, kawan² mereka dijemput hadir ke majlis hari lahirnya untuk meraikan hari lahirnya dgn membawa hadiah dan mengharapkan doa dari mereka yg dijemput. Di sinilah bermulanya sambutan hari lahir !!! Kini, ianya telah menjadi ikut²-an kpd Umat Islam yg mengamalkannya. Jangan wahai adik²...
  • Ingatlah... Jangan... Walaupun ada yg mengatakan ianya ada kebaikan tetapi dengarlah suara hati diri yg tidak terdaya ini, JANGAN LAKUKAN UNTUK DIRI KITA KELAK KITA AKAN MENGERTI KESENGSARAANNYA.
     Dan sebelum bermulanya di Eropah akan perkara ini, ada lagi yang lebih hebat dari itu. Iaitu sekumpulan Umat Manusia yang berkumpul di hadapan unggun api dan berdoa kepada api semoga api yg menyala itu membawa semangat jahat yg ada dalam diri dan sekitarnya serta segala perkara yg tidak baik pada dirinya berlalu pergi melalui asap yg terkeluar dari api yang menyala. Dan hingga hari ini, api itu tidak terpisah sekiranya ada yg menyambut tarikh hari kelahiran mereka. Mereka mengharapkan pada api dan bukannya pada Allah !!! Salah satu kata² yang terkenal : "Berdoalah sebelum tiup api lilin tu..". Fikirkan wahai adikku...
  • Ingat adik², Jangan.. Wahai adikku... KELAK KITA AKAN TAHU KESENGSARAANNYA. Ikut²-an ini telah berlaku hingga hari ini tetapi kita, janganlah kita melakukannya demi untuk diri kita.
  • Ingatlah... Mintalah pada Allah. 
     Umur kita telah ditentukan oleh Allah sebelum kita ke luar dari rahim ibumu lagi. Tiada penambahan umur yg berlaku ke atas diri kita yg sebenarnya. Hari pertama kita dilahirkan, umur kita telah ditetapkan tempohnya untuk berapa lama kita akan hidup atas dunia ini untuk melakukan perjalanan atas dunia ini dan umur itu akan berkurangan wahai adik². Bila kita ingat umur kita bertambah kita akan lalai, leka, justeru itu, ingatlah umur kita berkurangan dan akan terus kurang kerana kekurangan adalah sesuatu yang ditakuti oleh diri yg berada dalam alam SEDAR. Lihatlah orang² yg telah tua itu. Mesti ada sedikit kelemahannya...
     Bayangkan diri kita masih berada di dalam rahim ibu. Jika ditakdirkan kita meninggalkan dunia pada umur 100 tahun, sebenarnya 100 itu adalah umur 0 bagi diri kita. Kerana 100 itu telah ditetapkan oleh Allah sejak di dalam rahim ibu kita lagi. Apabila kita dilahirkan, kita dilahirkan dgn umur 0 tahun (bukannya 100 tahun sebab disembunyikan, kalau kita tahu 100 tahun, tahulah bila nak mati, senang lah), tetapi tiada siapa yg dpt mengetahui umur itu dan tarikh kematian dan ilmu yg diberikan oleh Allah kpd kita adalah hanya tanda² utk mengenali seseorang itu akan meninggalkan dunia. Itu jika Allah menghendaki kita mengetahuinya, kita akan ketahui. Ilmu Allah meliputi segala sesuatu tidak kira kecil atau besar akan sesuatu perkara itu. Hinggakan pada zaman nabi dahulu, ILMU TAPAK KAKI pun ada. Kalau tidak diizinkan oleh-Nya, tidaklah ianya terjadi. Percayalah kepada Qada dan Qadar kita yg telah ditentukan oleh-Nya atas diri kita. Teruskanlah perjalanan kita. Dan ingatlah, tarikh itu hanyalah penting sebagai peringatan perjalanan kita. Kita akan melalui tarikh² penting dalam kehidupan kita ini. Kita akan mengerti satu saat nanti. Kita akan mengerti satu saat nanti. Kita akan mengerti satu saat nanti akan pesanan ini.
     Akhir perjalanan, jadikanlah ini peringatan untuk diri kita sendiri dan untuk anak² kita kelak. Ketika artikel ini ditaip, diri yg tidak terdaya ini masih sendirian meneruskan perjalanan ini. Malaikat maut mengelilingi diri yang tidak terdaya ini setiap hari... :), Sy maafkan pembaca semua...Maafkan sy...


Nukilan : Kun Musafir Maya

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* kun tambah radar